Jag har hört de där argumenten förr, och kan ärligt säga att det gör mig skiträdd när man får höra det från någon som t.ex. åker i samma guidade grupp som en själv... Och här är anledningarna:
1) Som byråkraten påpekade innebär all offpiståkning en viss risk. Detta oavsett hur bra den diplomerade guiden/skidläraren är och hur bra förhållandena generellt är ur säkerhetssynpunkt.
2) Bergsguider/skidlärare är människor, vilket innebär att de kan göra misstag precis som alla andra. Dessutom, precis som inom alla yrken finns det bättre och sämre guider, även om deras kompetens generellt är mycket hög.
3) I alpin miljö måste man hjälpas åt och alltid värna varandras säkerhet. Detta innebär att alla hela tiden bör bedöma risker, och planera för hur man ska agera vid en eventuell olycka, och då räcker det inte att förlita sig på att guiden fixar allt. Han/hon kan till och med vara den som behöver räddas, vilket inte är helt ovanligt eftersom guiden ofta åker först. Eller är guiden långt nedanför själva olyckan och kan inte genomföra någon räddningsinsats inom rimlig tid.
4) Hur mycket vi än tar hand om varandra i alpin miljö så kan jag lova att när man väl sveps iväg av en lavin, så känner man sig jäkligt ensam och börjar inse allvaret och poängen med att ta personligt ansvar.
5) Bergsguider/skidlärare har betalt för att minimera risker i offpist-miljö, inte eliminera dem. Ska de eliminera offpist-relaterade risker får man nöja sig med att åka pist.