Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ung grabb död i lavin - Lech
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 1029853" data-attributes="member: 47541"><p>Mina tankar går till de anhöriga, en riktigt otäck olycka!</p><p></p><p>Jag tycker dock att det börjar bli en bra diskussion och det minsta vi kan göra är att försöka lära oss av deras misstag.</p><p></p><p>Det första vi måste förstå att all skidåkning offpist innehåller en viss risk, och en viss risk innebär att olyckor faktiskt kan ske. Det spelar ingen roll hur mycket kunskap och utrustning vi har, risken kommer alltid att finnas där och det är något vi måste acceptera om vi ska vistas i bergen.</p><p></p><p>Är det någon som varit i området den senaste tiden? Det skulle vara intressant att få lite snö och väderinfo om tiden innan olyckan.</p><p></p><p>När det gäller Savoien och Haute Savoie i Frankrike så är det en klassisk start för en riktigt lavinvinter. Tunnt snötäcke och kyla. När den förhållandevis varma luten från underliggande snön stiger upp mot den kallare ytan så får vi också en fukttransport som urholkar snötäcket. Det bildas facetter och om det får pågå en längre tid, bägarkristaller. Tyvärr är dessa kristaller svåra att omvandla tillbaka till stabilare snö. Om vi fått de här kristallerna i botten så får vi leva med dem en längre tid, i värsta fall för resten av vintern. Ett rejält regnväder kan dock ombilda dem till en stabil smält/frysmassa.</p><p></p><p>Det verkliga problemet blir när vi lägger på mer snö på det här instabila lagret. Har vi fått facetter/bägare i snön så kan man räkna med att de hoppar till "liv" till och från under vintern, oftast i samband med nederbörd då belastning på det svaga lagret ökar.</p><p></p><p>När det gäller just de här åkarnas beteende och terrängfällan så kan vi bara konstatera att något gått riktigt fel eftersom så många drogs med i lavinen. Tänkt på att alltid ha garden uppe! Vill ni åka en pontiell lavinsluttning eller passera över den så gör det en åt gången. Visst kan det ändå gå fel men då är det bara en person som drabbas.</p><p></p><p>Nu kanske jag upprepade vad ni just skrivit men jag kände att jag behövde skriva av mig i ärendet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 1029853, member: 47541"] Mina tankar går till de anhöriga, en riktigt otäck olycka! Jag tycker dock att det börjar bli en bra diskussion och det minsta vi kan göra är att försöka lära oss av deras misstag. Det första vi måste förstå att all skidåkning offpist innehåller en viss risk, och en viss risk innebär att olyckor faktiskt kan ske. Det spelar ingen roll hur mycket kunskap och utrustning vi har, risken kommer alltid att finnas där och det är något vi måste acceptera om vi ska vistas i bergen. Är det någon som varit i området den senaste tiden? Det skulle vara intressant att få lite snö och väderinfo om tiden innan olyckan. När det gäller Savoien och Haute Savoie i Frankrike så är det en klassisk start för en riktigt lavinvinter. Tunnt snötäcke och kyla. När den förhållandevis varma luten från underliggande snön stiger upp mot den kallare ytan så får vi också en fukttransport som urholkar snötäcket. Det bildas facetter och om det får pågå en längre tid, bägarkristaller. Tyvärr är dessa kristaller svåra att omvandla tillbaka till stabilare snö. Om vi fått de här kristallerna i botten så får vi leva med dem en längre tid, i värsta fall för resten av vintern. Ett rejält regnväder kan dock ombilda dem till en stabil smält/frysmassa. Det verkliga problemet blir när vi lägger på mer snö på det här instabila lagret. Har vi fått facetter/bägare i snön så kan man räkna med att de hoppar till "liv" till och från under vintern, oftast i samband med nederbörd då belastning på det svaga lagret ökar. När det gäller just de här åkarnas beteende och terrängfällan så kan vi bara konstatera att något gått riktigt fel eftersom så många drogs med i lavinen. Tänkt på att alltid ha garden uppe! Vill ni åka en pontiell lavinsluttning eller passera över den så gör det en åt gången. Visst kan det ändå gå fel men då är det bara en person som drabbas. Nu kanske jag upprepade vad ni just skrivit men jag kände att jag behövde skriva av mig i ärendet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ung grabb död i lavin - Lech
Tillbaka
Topp