Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
USA/Canada, v 7-8 2010, vilken ort passar bäst ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hamo1111" data-source="post: 570803" data-attributes="member: 75382"><p>Jag var i Fernie 2 veckor –08 och det hade snöat 170cm veckan innan vi kom, 135cm vår första vecka och ca. 130cm andra veckan, (men det är mer än valigt). Pudret "in boundry" är uppkryssat på en dag, men det snöade "varje" natt så det var ok och solen sken bara en dag och det var också helt ok. Jag åkte lift med en äldre Kanadensisk dam den dagen som det var solsken och hon kommenterade sina solgasögon med \"att solglasögon brukar man ju aldrig behöva i Fernie\". </p><p>Sammanlagt har jag varit 10 veckor i Kanada mest i Fernie men även Banff, Whitewater och Redmountain. Karakteristiskt för Banffområdet är att det kommer mindre med snö där än i Fernie, det kommer kanske drygt hälften i Banff. </p><p>Hur det är på de andra orterna vet jag inte men i Fernie kan det regna också…</p><p>Bor ni i Fernie så får man åka buss till backen ca.15 min, lika så i Banff där är det lite längre bussresa vill jag minnas.</p><p>I Banff är det framför allt Sunshinevillage och Lake Louise man åker skidor i.</p><p>Fernie är en gammal gruvstad med mindre villor och så är det 2.nd Avenue som är "cowboygatan" som visas på alla reklambilderna. Banff är modernare och lite "turistigare".</p><p>Åker du till Fernie passa på att köpa snöskor ("tennistacketar" i trä) på "hardware storen" för ca. 100 CAD, kolla bara att de går ned i skidfodralet.</p><p>Lifkortet i Fernie blir billigare per dag ju längre period du köper för, kanske inte så konstigt men det går att ta en (ev. fler?) dagars paus mitt i vecko/ tvåveckorskortet, värt att kolla innan, de har också någon form av student rabatt om det funkar för Svenskar vet jag ej, men en grundförutsättning bör vara att intyget är på Engelska. </p><p>Tilläggas om Fernie är att har det snöat så är det inte mycket som är pistat, och det gäller nog Kanade generellt.</p><p>Hoppas att jag bidragit med lite info. till hjälp att fatta beslut med.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hamo1111, post: 570803, member: 75382"] Jag var i Fernie 2 veckor –08 och det hade snöat 170cm veckan innan vi kom, 135cm vår första vecka och ca. 130cm andra veckan, (men det är mer än valigt). Pudret "in boundry" är uppkryssat på en dag, men det snöade "varje" natt så det var ok och solen sken bara en dag och det var också helt ok. Jag åkte lift med en äldre Kanadensisk dam den dagen som det var solsken och hon kommenterade sina solgasögon med \"att solglasögon brukar man ju aldrig behöva i Fernie\". Sammanlagt har jag varit 10 veckor i Kanada mest i Fernie men även Banff, Whitewater och Redmountain. Karakteristiskt för Banffområdet är att det kommer mindre med snö där än i Fernie, det kommer kanske drygt hälften i Banff. Hur det är på de andra orterna vet jag inte men i Fernie kan det regna också… Bor ni i Fernie så får man åka buss till backen ca.15 min, lika så i Banff där är det lite längre bussresa vill jag minnas. I Banff är det framför allt Sunshinevillage och Lake Louise man åker skidor i. Fernie är en gammal gruvstad med mindre villor och så är det 2.nd Avenue som är "cowboygatan" som visas på alla reklambilderna. Banff är modernare och lite "turistigare". Åker du till Fernie passa på att köpa snöskor ("tennistacketar" i trä) på "hardware storen" för ca. 100 CAD, kolla bara att de går ned i skidfodralet. Lifkortet i Fernie blir billigare per dag ju längre period du köper för, kanske inte så konstigt men det går att ta en (ev. fler?) dagars paus mitt i vecko/ tvåveckorskortet, värt att kolla innan, de har också någon form av student rabatt om det funkar för Svenskar vet jag ej, men en grundförutsättning bör vara att intyget är på Engelska. Tilläggas om Fernie är att har det snöat så är det inte mycket som är pistat, och det gäller nog Kanade generellt. Hoppas att jag bidragit med lite info. till hjälp att fatta beslut med. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
USA/Canada, v 7-8 2010, vilken ort passar bäst ?
Tillbaka
Topp