Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
USA/CANADA vinter 08/09
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 404024" data-attributes="member: 73781"><p>Bästa kombinationen av pist, park, puder, uteliv får du i Alperna, Whistler, Aspen eller Vail.</p><p></p><p>Men vill man ha den kombon på en skidort så tycker jag att man lika gärna kan hålla sig till Alperna.</p><p></p><p>För mig är skidåkning i nordamerika något helt annat än skidåkning i europa. För att uppleva den otroliga charmen med åkningen over there så tycker jag att man skall be ge sig till ställen som bejakar just detta och inte försöker vara alporter.</p><p></p><p>Det jag tycker är mest charmerande med den nordamerikanska åkningen är dom små systemen som har grym terräng och sjuka mängder snö. </p><p></p><p>Ta Alta som exemple. Det systemet är gör litet, liftarna är apgamla och saknar byglar men det är helt sagolik terräng med sjuka mängder snö och lite folk. Visst jänkare och kanadensare tycker det är mycke folk men hallå Val Thorens... Det är lite folk. </p><p></p><p>När man åker på ställen med lite folk så blir det helt annan stämning. Folk pratar med varandra, tipsar varandar om justa åk och det är allmänt tillbaka lutat. </p><p></p><p>Dessutom så tenderar dom mindre orterna har mindre tillrättalagd teräng. Finns nog ingen ort over there som har svensk chaktnings mani men ändå. I mina ögon så handlar inte skidåkning om storleken på bergen utan om tillgången på snö och teräng.</p><p></p><p>Alta har tillexemple bara en fallhöjd på knappt 700 meter ändå så skulle jag välja just det berget om någon sa till mig "var vill du ha ett livstidskort".</p><p></p><p>Alta är lite speciellt eftersom det ligger nära Salt Lake City som trotts moromner ändå är en storstad med uteliv. Men det är inte Alports uteliv. Men det ger ändå känslan av det Amerikansk landsort med grym skidåkning inpå knuten.</p><p></p><p>En lista över skidorter som har just terängen, snön och ruffigheten som karaktäriserar nord am skidåkning är... </p><p></p><p>Tumregeln är också att man skall bo i närmsta tätort inte i "Alpine village" då den oftast endast är dyra hotel.</p><p></p><p>I Kanada:</p><p></p><p>Fernie</p><p>Red Resort (fd: Red Mountain)</p><p>Revelstoke (kommer dock att vara alport wana be från 2010)</p><p>Kicking Horse</p><p>Whitewater</p><p></p><p>I USA:</p><p></p><p>Mt Baker</p><p>Crested Butte</p><p>Jackson Hole (Inte vart där men gränsen till alport)</p><p>SLC området (Alta, Snowbird, Brighton, Solitude)</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 404024, member: 73781"] Bästa kombinationen av pist, park, puder, uteliv får du i Alperna, Whistler, Aspen eller Vail. Men vill man ha den kombon på en skidort så tycker jag att man lika gärna kan hålla sig till Alperna. För mig är skidåkning i nordamerika något helt annat än skidåkning i europa. För att uppleva den otroliga charmen med åkningen over there så tycker jag att man skall be ge sig till ställen som bejakar just detta och inte försöker vara alporter. Det jag tycker är mest charmerande med den nordamerikanska åkningen är dom små systemen som har grym terräng och sjuka mängder snö. Ta Alta som exemple. Det systemet är gör litet, liftarna är apgamla och saknar byglar men det är helt sagolik terräng med sjuka mängder snö och lite folk. Visst jänkare och kanadensare tycker det är mycke folk men hallå Val Thorens... Det är lite folk. När man åker på ställen med lite folk så blir det helt annan stämning. Folk pratar med varandra, tipsar varandar om justa åk och det är allmänt tillbaka lutat. Dessutom så tenderar dom mindre orterna har mindre tillrättalagd teräng. Finns nog ingen ort over there som har svensk chaktnings mani men ändå. I mina ögon så handlar inte skidåkning om storleken på bergen utan om tillgången på snö och teräng. Alta har tillexemple bara en fallhöjd på knappt 700 meter ändå så skulle jag välja just det berget om någon sa till mig "var vill du ha ett livstidskort". Alta är lite speciellt eftersom det ligger nära Salt Lake City som trotts moromner ändå är en storstad med uteliv. Men det är inte Alports uteliv. Men det ger ändå känslan av det Amerikansk landsort med grym skidåkning inpå knuten. En lista över skidorter som har just terängen, snön och ruffigheten som karaktäriserar nord am skidåkning är... Tumregeln är också att man skall bo i närmsta tätort inte i "Alpine village" då den oftast endast är dyra hotel. I Kanada: Fernie Red Resort (fd: Red Mountain) Revelstoke (kommer dock att vara alport wana be från 2010) Kicking Horse Whitewater I USA: Mt Baker Crested Butte Jackson Hole (Inte vart där men gränsen till alport) SLC området (Alta, Snowbird, Brighton, Solitude) Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
USA/CANADA vinter 08/09
Tillbaka
Topp