Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Utbyggnad av liftsystemen i världen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1336074" data-attributes="member: 144594"><p>Det finns nog få har ägnat sig åt elcykling utanför allmän väg i Sverige, eftersom det är förbjudet. Har du?</p><p></p><p></p><p></p><p>Det är svårt att ha djupa insikter om något som är förbjudet och i princip inte förekommer i Sverige.</p><p></p><p></p><p></p><p>Jag är mest förundrad över avsaknaden av argument för förbudet för elcyklar. Vilket ju tydligt är ämnet för denna del av tråden.</p><p></p><p></p><p></p><p>Bra då att ditt toppturande inte också är förbjudet. De flesta argument jag sett här passar även på toppturande. Kan vara farligt, svårt, obekvämt, svårt att kommersialisera etc etc. Många här tycker det är omöjligt att tjäna pengar på så vad är du rädd för?</p><p></p><p>I princip kan flera saker hända, om Sverige (som i Norge och Finland) låter även elcyklar omfattas av allemansrätten. Några typfall:</p><p></p><p>1. Ingenting, som du hävdar är läget i Norge. Då är ju ingen skada skedd, eller hur.</p><p></p><p>2. Det blir populärt. Svenskar runt om i landet hittar en ny väg till fritid i det fria. Är det dåligt?</p><p></p><p></p><p></p><p>Många grusvägar är inte allmän väg. De flesta domäner i Sverige (skogar, fjäll, dalar, ängar etc etc) består inte av allmän väg eller allmän plats. Utan allemansrätten skulle du i princip inte få sätta din fot (eller skida) där. Allemansrätten är så djupt rotad hos oss att det som svensk är svårt att föreställa sig hur enormt begränsad du skulle vara utan den.</p><p></p><p>Om inte allemansrätten är relevant så varför är det som viktigt för dig att hålla elcyklarna borta från den?</p><p></p><p></p><p></p><p>Absolut. Men med samma resonemang skulle även skidåkning utanför markerade pister och vandring i fjällen vara förbjuden.</p><p></p><p>Jag tror att en elefant i rummet här är snöskotern. Det är förstås orimligt att det är förbjudet med tysta snäll elcyklar i skog och mark samtidigt som snöskoter som kör i 150 med förbränningsmotor som hörs milsvida bort är tillåten.</p><p></p><p>Därför är frågan politiskt svår. Börjar man rota i argumenten och lyfta debatten så kommer snöskoteråkandet ifrågasättas. Och helikopterflygandet. Men inte av mig. Den debatten vill jag inte ha. Jag är ingen förbudsmänniska.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1336074, member: 144594"] Det finns nog få har ägnat sig åt elcykling utanför allmän väg i Sverige, eftersom det är förbjudet. Har du? Det är svårt att ha djupa insikter om något som är förbjudet och i princip inte förekommer i Sverige. Jag är mest förundrad över avsaknaden av argument för förbudet för elcyklar. Vilket ju tydligt är ämnet för denna del av tråden. Bra då att ditt toppturande inte också är förbjudet. De flesta argument jag sett här passar även på toppturande. Kan vara farligt, svårt, obekvämt, svårt att kommersialisera etc etc. Många här tycker det är omöjligt att tjäna pengar på så vad är du rädd för? I princip kan flera saker hända, om Sverige (som i Norge och Finland) låter även elcyklar omfattas av allemansrätten. Några typfall: 1. Ingenting, som du hävdar är läget i Norge. Då är ju ingen skada skedd, eller hur. 2. Det blir populärt. Svenskar runt om i landet hittar en ny väg till fritid i det fria. Är det dåligt? Många grusvägar är inte allmän väg. De flesta domäner i Sverige (skogar, fjäll, dalar, ängar etc etc) består inte av allmän väg eller allmän plats. Utan allemansrätten skulle du i princip inte få sätta din fot (eller skida) där. Allemansrätten är så djupt rotad hos oss att det som svensk är svårt att föreställa sig hur enormt begränsad du skulle vara utan den. Om inte allemansrätten är relevant så varför är det som viktigt för dig att hålla elcyklarna borta från den? Absolut. Men med samma resonemang skulle även skidåkning utanför markerade pister och vandring i fjällen vara förbjuden. Jag tror att en elefant i rummet här är snöskotern. Det är förstås orimligt att det är förbjudet med tysta snäll elcyklar i skog och mark samtidigt som snöskoter som kör i 150 med förbränningsmotor som hörs milsvida bort är tillåten. Därför är frågan politiskt svår. Börjar man rota i argumenten och lyfta debatten så kommer snöskoteråkandet ifrågasättas. Och helikopterflygandet. Men inte av mig. Den debatten vill jag inte ha. Jag är ingen förbudsmänniska. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Utbyggnad av liftsystemen i världen
Tillbaka
Topp