Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ute efter carving-skidor, hjälp önskas
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik66" data-source="post: 282059" data-attributes="member: 59791"><p>Äntligen nån som inte anser sig vara proffs - heders åt dig!! Gillar själv att smiska pist, men tycker att avstickare i off-pisten är kul om snön är bra. Vill dock tipsa om att även i pisten blir det emellanåt uppkört, eller åtminstone sorbet-snö framåt våren. Råder dig därför att titta på en skida som har lite bredare midja, 75-80 mm, som gör det betydligt lättare i sånt före samt att dom fortfarande biter i hårda/isiga pister. Är själv 180/85 och skulle inte ta en för kort skida. En ren slalomcarver med r=13 m gör att man nästan snurrar runt sig själv. Sikta förr på r=16-18 m. Jag har själv 172+174 cm lagg och skulle kunna tänka mig att gå upp till 180 så man får lite mer bärighet om man ger sig utanför pisten. Rena slalomcarvers är sällan längre än 172 cm. Effektivaste sättet att hitta en skida som passar är att PROVA ngr olika modeller. Viserligen kan det vara dyrare skidor i anslutning till en backe, men jag lovar - det är värt för att hitta en skida man verkligen gillar. Argumentet "den här skidan säljer vi mycket av" ger jag inte mkt för. En del hyrställen har det så att hittar man en som passar kan man köpa loss den lite billigare. Ev repor kan man leva med - dom kommer i alla fall. Kolla på Rossignol B2, Völkl AC4, Fischer AMC 76, Dynastar Legend 8000 eller vaför inte Atomic B5 Metron (svindyr men beg kan den vara möjlig).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik66, post: 282059, member: 59791"] Äntligen nån som inte anser sig vara proffs - heders åt dig!! Gillar själv att smiska pist, men tycker att avstickare i off-pisten är kul om snön är bra. Vill dock tipsa om att även i pisten blir det emellanåt uppkört, eller åtminstone sorbet-snö framåt våren. Råder dig därför att titta på en skida som har lite bredare midja, 75-80 mm, som gör det betydligt lättare i sånt före samt att dom fortfarande biter i hårda/isiga pister. Är själv 180/85 och skulle inte ta en för kort skida. En ren slalomcarver med r=13 m gör att man nästan snurrar runt sig själv. Sikta förr på r=16-18 m. Jag har själv 172+174 cm lagg och skulle kunna tänka mig att gå upp till 180 så man får lite mer bärighet om man ger sig utanför pisten. Rena slalomcarvers är sällan längre än 172 cm. Effektivaste sättet att hitta en skida som passar är att PROVA ngr olika modeller. Viserligen kan det vara dyrare skidor i anslutning till en backe, men jag lovar - det är värt för att hitta en skida man verkligen gillar. Argumentet "den här skidan säljer vi mycket av" ger jag inte mkt för. En del hyrställen har det så att hittar man en som passar kan man köpa loss den lite billigare. Ev repor kan man leva med - dom kommer i alla fall. Kolla på Rossignol B2, Völkl AC4, Fischer AMC 76, Dynastar Legend 8000 eller vaför inte Atomic B5 Metron (svindyr men beg kan den vara möjlig). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ute efter carving-skidor, hjälp önskas
Tillbaka
Topp