Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Utlåtanden från säsongens skidtestarhelger
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 505000" data-attributes="member: 12152"><p>Jo, du har ju rätt såklart, men det är ju tyvärr svårt att få till något annat som sagt. Dock tycker jag ändå att du har fel i viss mån. En del av skidorna i testet hör verkligen inte hemma i en försäsongspist, men det stora flertalet skidor tillhör kategorier där i alla fall jag har stora krav på hur de ska fungera på ett underlag just av den typ som dom är testade i. Rocker, Kuro, Jah Love och liknande borde såklart testas i Alperna eller Nordamerika efter ett rejält dump, men det går ju inte att lösa ens för en skidtidning. </p><p></p><p>Samtidigt vet jag ju hur en vanlig dag i bergen ser ut för egen del och för dom flesta bummare. Fetingar eller inte, det dras ju pist ändå. Det är inte många dagar som man verkligen tar en skida som är en ren puderskida och i ovanstående test är det väl i ärlighetens namn inte en enda skida som kan ses som en enkelspårig skida för enbart lössnö. Det är tom många skidor av ovan nämnda som jag utan vidare väljer före en ren pistskida för just piståkning om jag ska åka i en större anläggning. Att harva runt på en ren pistskida i en alpanläggning tycker jag är en ren pina. Det tar ju inte många åk innan man börjar snegla på nån ränna eller nån kul linje och har man ett par pistspett under fötterna är man ju helt rökt när det gäller att beta av sådana saker. Den skida man tar på morgonen ska fungera på hela berget den dagen och det innefattar oftast ett och annat piståk där man fortfarande vill hänga på polarna eller köra ifrån tyskar oavsett vad man har på fötterna. Tex kan jag ju relatera till min egen just avslutade knappa tvåveckors jultripp till Alperna. Det blev en majoritet på dagarna på Black Diamond Megawatt, trots att det var mestadels svår och vindblåst veckogammal snö. Väl i pisten så vill man ju stå på likafan, trots att man har "puderlaggen" på fötterna. Sen ner i "Talabfahrten" och man bränner ikapp med allt och alla på en is som är värre än något som sågs på skidtestarhelgerna. För användning i verklig åkning så blir det i alla fall så för mig. Den ideala skidan för min del vore en skida som går som Kuron i lössnö och som en ProRider eller Stöckli DP i pisten. Mer pistskida än en 100mm:are behöver jag bara i låglandsanläggningar med väldigt liten fallhöjd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 505000, member: 12152"] Jo, du har ju rätt såklart, men det är ju tyvärr svårt att få till något annat som sagt. Dock tycker jag ändå att du har fel i viss mån. En del av skidorna i testet hör verkligen inte hemma i en försäsongspist, men det stora flertalet skidor tillhör kategorier där i alla fall jag har stora krav på hur de ska fungera på ett underlag just av den typ som dom är testade i. Rocker, Kuro, Jah Love och liknande borde såklart testas i Alperna eller Nordamerika efter ett rejält dump, men det går ju inte att lösa ens för en skidtidning. Samtidigt vet jag ju hur en vanlig dag i bergen ser ut för egen del och för dom flesta bummare. Fetingar eller inte, det dras ju pist ändå. Det är inte många dagar som man verkligen tar en skida som är en ren puderskida och i ovanstående test är det väl i ärlighetens namn inte en enda skida som kan ses som en enkelspårig skida för enbart lössnö. Det är tom många skidor av ovan nämnda som jag utan vidare väljer före en ren pistskida för just piståkning om jag ska åka i en större anläggning. Att harva runt på en ren pistskida i en alpanläggning tycker jag är en ren pina. Det tar ju inte många åk innan man börjar snegla på nån ränna eller nån kul linje och har man ett par pistspett under fötterna är man ju helt rökt när det gäller att beta av sådana saker. Den skida man tar på morgonen ska fungera på hela berget den dagen och det innefattar oftast ett och annat piståk där man fortfarande vill hänga på polarna eller köra ifrån tyskar oavsett vad man har på fötterna. Tex kan jag ju relatera till min egen just avslutade knappa tvåveckors jultripp till Alperna. Det blev en majoritet på dagarna på Black Diamond Megawatt, trots att det var mestadels svår och vindblåst veckogammal snö. Väl i pisten så vill man ju stå på likafan, trots att man har "puderlaggen" på fötterna. Sen ner i "Talabfahrten" och man bränner ikapp med allt och alla på en is som är värre än något som sågs på skidtestarhelgerna. För användning i verklig åkning så blir det i alla fall så för mig. Den ideala skidan för min del vore en skida som går som Kuron i lössnö och som en ProRider eller Stöckli DP i pisten. Mer pistskida än en 100mm:are behöver jag bara i låglandsanläggningar med väldigt liten fallhöjd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Utlåtanden från säsongens skidtestarhelger
Tillbaka
Topp