Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Utlösning fungerar inte pga lågt DIN-värde?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 942705" data-attributes="member: 12483"><p>DIN 12 (eller 14) på en 18-bindning närmar sig det optimala. Min erfarenhet av , P14, FKS 155, P18 är att funkar helt ok även på låga DIN-tal.</p><p></p><p>MEN, det är jevvligt viktigt att ha korrekt förspänning och rena pjuck. Bindningarna har inga friktionsreducerande rullar, band eller hjul, utan det är friktionsytorna mellan bindning och sko som är avgörande för funktionen. D v s ingen is, snö, grus(!) eller lera(!!) på pjucken alltså.</p><p></p><p>Mitt intryck har också alltid varit att P- och FKS-bindningarna är av naturen "racing-tröga", dvs dom har visserligen stor elasticitetszon (=bra!) men är tröga att lösa ut (=inte bra för turiståkare!). Race-åkarna uppskattar den trögheten. Dom vill till varje pris undvika att klicka ur mitt i ett åk, men gärna bli av med laggen när man verkligen klotar, och och i dom lägena har dessa bindningar alltid levererat! </p><p></p><p>Alltså, håll pjucken rena, åk fort, undvik fall i låga hastigheter.</p><p>Var rädd om knäna!</p><p></p><p>Lägger mig som vanlig i bindningstrådar.</p><p>Eder, </p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 942705, member: 12483"] DIN 12 (eller 14) på en 18-bindning närmar sig det optimala. Min erfarenhet av , P14, FKS 155, P18 är att funkar helt ok även på låga DIN-tal. MEN, det är jevvligt viktigt att ha korrekt förspänning och rena pjuck. Bindningarna har inga friktionsreducerande rullar, band eller hjul, utan det är friktionsytorna mellan bindning och sko som är avgörande för funktionen. D v s ingen is, snö, grus(!) eller lera(!!) på pjucken alltså. Mitt intryck har också alltid varit att P- och FKS-bindningarna är av naturen "racing-tröga", dvs dom har visserligen stor elasticitetszon (=bra!) men är tröga att lösa ut (=inte bra för turiståkare!). Race-åkarna uppskattar den trögheten. Dom vill till varje pris undvika att klicka ur mitt i ett åk, men gärna bli av med laggen när man verkligen klotar, och och i dom lägena har dessa bindningar alltid levererat! Alltså, håll pjucken rena, åk fort, undvik fall i låga hastigheter. Var rädd om knäna! Lägger mig som vanlig i bindningstrådar. Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Utlösning fungerar inte pga lågt DIN-värde?
Tillbaka
Topp