Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Utlösning fungerar inte pga lågt DIN-värde?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 942901" data-attributes="member: 12483"><p>Linjär fjäderkaraktäristik.</p><p></p><p>Om jag inte minns helt fel från min mekaniska grundkurs så har spiralfjädrar linjär fjäderkaraktäristik, d v s att kraften i fjädern är direkt proportionell mot längdförändringen. F=k * (delta L). "F" är fjäderkraften, "k" är den s k fjäderkonstanten, specifik för varje fjäder (beroende av fjäderdiameter, fjädertrådens diameter, material, längd, antal spiralvarv, etc.), "Delta L" är fjäderns längdförändring. </p><p></p><p>Majoriteten av bindningar har just spiralfjädrar. Bindningsfabrikanten har sannolikt valt fjäder som skall ( i a f teoretiskt) kunna funka även i skalans ytterläge, d v s om man skruvar upp en DIN 8-18-bindning till 18. Rent teoretiskt bör ju därmed bindningens funktion vara densamma vid såväl 8 som 18. </p><p></p><p>Det som däremot knappast är linjärt är den inre friktionen i bindningens mekaniska delar (länkar, lagringar, etc.). Den inre friktion ökar naturligtvis ju mer du skruvar åt bindningen, måhända inte direkt ett problem på moderna bindningar i det övre prissegmentet.</p><p> </p><p>Att ställa in DIN-talet mitt på skalan är aldrig fel! (...naturligtvis måste man stegvis prova ut sin egen DIN-inställning) </p><p>Att skruva i botten och lätta upp ett halvt varv går bort! (välj hellre bindning med högre DIN-tal!)</p><p>Att ha koll på förspänning är ett måste för bästa bindningsfunktion!</p><p>Att smörja, hålla efter bindningarna är aldrig fel! (Jag kör med 5.5.6, tränger in överallt, smörjer)</p><p>Att hålla skor och bindingar allmänt rena är en självklarhet!</p><p></p><p>Jag droppar visserligen inte från några klippor, inte heller kör jag 130 km/h i isiga DH-banor, jag ställer sällan mina DIN 8-18 på högre än 11, oftast runt 10, på försäsongen kanske 9, men då är jag gammal och lite klen i skelettet också ;-) ! </p><p></p><p>G'morgon önskar</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 942901, member: 12483"] Linjär fjäderkaraktäristik. Om jag inte minns helt fel från min mekaniska grundkurs så har spiralfjädrar linjär fjäderkaraktäristik, d v s att kraften i fjädern är direkt proportionell mot längdförändringen. F=k * (delta L). "F" är fjäderkraften, "k" är den s k fjäderkonstanten, specifik för varje fjäder (beroende av fjäderdiameter, fjädertrådens diameter, material, längd, antal spiralvarv, etc.), "Delta L" är fjäderns längdförändring. Majoriteten av bindningar har just spiralfjädrar. Bindningsfabrikanten har sannolikt valt fjäder som skall ( i a f teoretiskt) kunna funka även i skalans ytterläge, d v s om man skruvar upp en DIN 8-18-bindning till 18. Rent teoretiskt bör ju därmed bindningens funktion vara densamma vid såväl 8 som 18. Det som däremot knappast är linjärt är den inre friktionen i bindningens mekaniska delar (länkar, lagringar, etc.). Den inre friktion ökar naturligtvis ju mer du skruvar åt bindningen, måhända inte direkt ett problem på moderna bindningar i det övre prissegmentet. Att ställa in DIN-talet mitt på skalan är aldrig fel! (...naturligtvis måste man stegvis prova ut sin egen DIN-inställning) Att skruva i botten och lätta upp ett halvt varv går bort! (välj hellre bindning med högre DIN-tal!) Att ha koll på förspänning är ett måste för bästa bindningsfunktion! Att smörja, hålla efter bindningarna är aldrig fel! (Jag kör med 5.5.6, tränger in överallt, smörjer) Att hålla skor och bindingar allmänt rena är en självklarhet! Jag droppar visserligen inte från några klippor, inte heller kör jag 130 km/h i isiga DH-banor, jag ställer sällan mina DIN 8-18 på högre än 11, oftast runt 10, på försäsongen kanske 9, men då är jag gammal och lite klen i skelettet också ;-) ! G'morgon önskar Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Utlösning fungerar inte pga lågt DIN-värde?
Tillbaka
Topp