Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Utrustning för barn för att lära sig åka
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Robert J" data-source="post: 1298503" data-attributes="member: 190323"><p>Jag ville att min ettåring skulle få känslan att ta sig ned för berget men undvika ha honom i ryggsäck och gärna ge honom snökontakt. Han kunde inte gå men stod om han hade ett bord att hålla i. Min rygg är förstörd så jag var tvungen att hitta en bra lösning. Byggde om en hoppgunga genom att ta bort allt ovanför pinnen som håller i sär axelremmarna och klickade fast en bra axelrem från en fotoväska (porta brace säljer f ö axelband löst). Sedan använde jag "soft shackles*" för att fästa dräkten i pinnen vilket gjorde att han kunde ha dräkten hela dagen och jag hade ett handtag. Jag ställde in det så att hans skidor var ca 5 cm över marken när jag sträckte på mig och sedan kunde jag med knäna reglera hur mycket av hans vikt som han skulle ta och hur mycket jag skulle bära. När det blev sörjig snö fångade den ofta hans skidor och då kunde jag bara resa mig upp från åkposition så sorterade det sig. Mina händer var hela tiden fria och jag kunde hålla hans händer och lära honom vrida in. Det funkade otroligt bra - vi kunde köra alla pister och även enklare skogsleder. Det var mina gamla långa skidor som satte stopp. Största problemet var att det är extremt jobbigt för låren att ploga och han blev arg om jag stannade så tiden i sittliften var guld värd. Gick det för sakta eller blev det liftkö så sprang han med skidorna för att åka fortare. Han pratade inte men var extremt tydlig att han gillade det. Pekade på liften när pappan behövde paus och var ett plåster som skulle kramas i flera dagar efter. Likaså blev han euforisk när han såg skidbackarna nästa gång.</p><p>* Biltema har börjat sälja enklare "soft shackles" om man inte orkar göra själv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Robert J, post: 1298503, member: 190323"] Jag ville att min ettåring skulle få känslan att ta sig ned för berget men undvika ha honom i ryggsäck och gärna ge honom snökontakt. Han kunde inte gå men stod om han hade ett bord att hålla i. Min rygg är förstörd så jag var tvungen att hitta en bra lösning. Byggde om en hoppgunga genom att ta bort allt ovanför pinnen som håller i sär axelremmarna och klickade fast en bra axelrem från en fotoväska (porta brace säljer f ö axelband löst). Sedan använde jag "soft shackles*" för att fästa dräkten i pinnen vilket gjorde att han kunde ha dräkten hela dagen och jag hade ett handtag. Jag ställde in det så att hans skidor var ca 5 cm över marken när jag sträckte på mig och sedan kunde jag med knäna reglera hur mycket av hans vikt som han skulle ta och hur mycket jag skulle bära. När det blev sörjig snö fångade den ofta hans skidor och då kunde jag bara resa mig upp från åkposition så sorterade det sig. Mina händer var hela tiden fria och jag kunde hålla hans händer och lära honom vrida in. Det funkade otroligt bra - vi kunde köra alla pister och även enklare skogsleder. Det var mina gamla långa skidor som satte stopp. Största problemet var att det är extremt jobbigt för låren att ploga och han blev arg om jag stannade så tiden i sittliften var guld värd. Gick det för sakta eller blev det liftkö så sprang han med skidorna för att åka fortare. Han pratade inte men var extremt tydlig att han gillade det. Pekade på liften när pappan behövde paus och var ett plåster som skulle kramas i flera dagar efter. Likaså blev han euforisk när han såg skidbackarna nästa gång. * Biltema har börjat sälja enklare "soft shackles" om man inte orkar göra själv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Utrustning för barn för att lära sig åka
Tillbaka
Topp