Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
utrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="StoraBerg" data-source="post: 129967" data-attributes="member: 57454"><p>Kort sagt; min rekomendation är att inte gå ensam om du tänkt åka mycket utför. </p><p></p><p>Om du trots allt gör det: </p><p></p><p>Undvik brantare backar än 20-25 grader. Laviner går sällan i flackare sluttningar. Undivk att skära stora snöfält. Använd dig av "safe spots" när du pausar. Dvs stora stenar etc där du kan gissa att en lavin delar sig om den kommer mot dig. Åk ej över ytor där man kan tänka att stor spänning uppstår i snön (konvexa ytor). Laviner går ej på glaciärer, MEN det finns alltid sprickor i glaciärer. Och hamnar du i en sådan är det nog kört, för gott......</p><p></p><p></p><p>Du måste vara förberedd på att även en kort tur kan innehålla dåligt väder och dålig sikt. Ha en mycket bra plan för detta. Flatljus kan innebära så dålig sikt att du inte kan avgjöra vad som är upp och ned en meter framför dig. Detta kan innebära fall utför hängdrivor eller små otrevligheter som att det sköna pudret försvinner utan förvarning och blir bristande skara istället. Att hitta hem i det läget är svårt. </p><p></p><p> Det gånger vi hamnat i sådan situation (märk väl pluralis) så har alltid någon haft GPS med förmåga att hitta hem. Själv har jag karta om kompass för jag skulle aldrig ge mig ut i ett läge där jag behöver lita på GPS:en till 100%. </p><p></p><p>Jag skulle rekomendera en mycket kort tur som start: tex att gå Björkliden-Låkkta-Kopparåsen-Björkliden. Då får du iofs ett brantare åk än 25 grader. Eller "1313". Som är bra om det finns puder och som går mycket lätt att orientera sig hem från vid dåligt väder. Vid fint väder finns även bra åkning runt Låkkta stugan. Kolla gärna in www.topptur.nu och köp deras bok.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="StoraBerg, post: 129967, member: 57454"] Kort sagt; min rekomendation är att inte gå ensam om du tänkt åka mycket utför. Om du trots allt gör det: Undvik brantare backar än 20-25 grader. Laviner går sällan i flackare sluttningar. Undivk att skära stora snöfält. Använd dig av "safe spots" när du pausar. Dvs stora stenar etc där du kan gissa att en lavin delar sig om den kommer mot dig. Åk ej över ytor där man kan tänka att stor spänning uppstår i snön (konvexa ytor). Laviner går ej på glaciärer, MEN det finns alltid sprickor i glaciärer. Och hamnar du i en sådan är det nog kört, för gott...... Du måste vara förberedd på att även en kort tur kan innehålla dåligt väder och dålig sikt. Ha en mycket bra plan för detta. Flatljus kan innebära så dålig sikt att du inte kan avgjöra vad som är upp och ned en meter framför dig. Detta kan innebära fall utför hängdrivor eller små otrevligheter som att det sköna pudret försvinner utan förvarning och blir bristande skara istället. Att hitta hem i det läget är svårt. Det gånger vi hamnat i sådan situation (märk väl pluralis) så har alltid någon haft GPS med förmåga att hitta hem. Själv har jag karta om kompass för jag skulle aldrig ge mig ut i ett läge där jag behöver lita på GPS:en till 100%. Jag skulle rekomendera en mycket kort tur som start: tex att gå Björkliden-Låkkta-Kopparåsen-Björkliden. Då får du iofs ett brantare åk än 25 grader. Eller "1313". Som är bra om det finns puder och som går mycket lätt att orientera sig hem från vid dåligt väder. Vid fint väder finns även bra åkning runt Låkkta stugan. Kolla gärna in www.topptur.nu och köp deras bok. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
utrustning
Tillbaka
Topp