Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Utsätter jag mig och mina vänner för fara?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 837904" data-attributes="member: 47541"><p>Oj vilken bra fråga!</p><p></p><p>Rent krasst så borde mitt svar vara att du inte ska åka offpist förräns du har rätt kunskaper och utrustning. Du frågar egentligen mer om du/ni behöver utrustning men jag tycker du ska fundera över dina kunskaper. Bara att du faktiskt börjat reflekterat över det visar att du redan nu har en sak som många mycket erfarna saknar - ett ödmjukt beteende och det är väldigt bra!</p><p></p><p>Det finns ett talessätt bland alpinister och lavinfolk som säger att bra omdöme kommer av erfarenhet och erfarenhet får man av dåligt omdöme. Ska man skaffa sig kunskaper om det här så måste man faktiskt ut och åka. Om du gör det med en ödmjuk inställning, frågar pistörer och lokala bergsguider om tips och råd och anpassar din åkning till de råd som du får så tror jag du kan fortsätta åka lite offpist utan att riskerna blir allt för stora.</p><p></p><p>Men självklart så måste jag komma med en pekpinne. Ska du fortsätta på offpistspåret så finns ingen återvändo. Då måste du skaffa dig både kunskaper och utrustning. Å andra sidan så blir din skidåkning mycket roligare när du börjar se på snön, terrängen och dig själv med mer medvetna ögon.</p><p></p><p>Läs och begrunda: <a href="http://www.skimonkey.com/bocker/236-lavinboken.html" target="_blank">http://www.skimonkey.com/bocker/236-lavinboken.html</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 837904, member: 47541"] Oj vilken bra fråga! Rent krasst så borde mitt svar vara att du inte ska åka offpist förräns du har rätt kunskaper och utrustning. Du frågar egentligen mer om du/ni behöver utrustning men jag tycker du ska fundera över dina kunskaper. Bara att du faktiskt börjat reflekterat över det visar att du redan nu har en sak som många mycket erfarna saknar - ett ödmjukt beteende och det är väldigt bra! Det finns ett talessätt bland alpinister och lavinfolk som säger att bra omdöme kommer av erfarenhet och erfarenhet får man av dåligt omdöme. Ska man skaffa sig kunskaper om det här så måste man faktiskt ut och åka. Om du gör det med en ödmjuk inställning, frågar pistörer och lokala bergsguider om tips och råd och anpassar din åkning till de råd som du får så tror jag du kan fortsätta åka lite offpist utan att riskerna blir allt för stora. Men självklart så måste jag komma med en pekpinne. Ska du fortsätta på offpistspåret så finns ingen återvändo. Då måste du skaffa dig både kunskaper och utrustning. Å andra sidan så blir din skidåkning mycket roligare när du börjar se på snön, terrängen och dig själv med mer medvetna ögon. Läs och begrunda: [URL]http://www.skimonkey.com/bocker/236-lavinboken.html[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Utsätter jag mig och mina vänner för fara?
Tillbaka
Topp