Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Utsätter jag mig och mina vänner för fara?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Chrisotto" data-source="post: 838289" data-attributes="member: 119372"><p>Oj tack för snabb och bra respons!</p><p></p><p>Det är svårt det här med laviner och jag inser att jag har på tok för lite kunskap inom området. Har i alla fall beställt boken som centralbyråkrat rekommenderade och jag hoppas att efter ha läst boken åtminstone kan avgöra om jag har för lite kunskap för att ge mig ut i ett område eller ej. Såg även att det finns en bok som heter Lavinsäkerhet, tillför den något utöver det som Lavinboken tar upp? Skall jag köpa båda eller räcker det med en?</p><p></p><p>I mellandagarna blir det väl sedan till att införskaffa spade, sond och transceiver så man har något att sysselsätta sig med tills jag får tid att gå en utbildning (förhoppningsvis i februari). Kan alltid vara bra att ha en spade i bilen om inte annat med tanke på hur mycket snö som har kommit :D Har tittat på paketen som åre lavincenter erbjuder och tycker väl att Barryvox Pulse känns som ett säkert och väl beprövat val, och det känns tryggt om de rekommenderar prylarna. Kan ju inte var helt kass då...</p><p></p><p>Angående att träna med transceivern; finns det billiga sändare eller liknande man kan köpa och ha och träna på om man inte har kompisar i närheten med transceivers som man kan låna? Jag har pejlat hundar förr (analogt) men det är ju inte riktigt samma precision i den typen av pejlning så jag antar att jag inte har mycket hjälp av den erfarenheten. Har ni några tips?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Chrisotto, post: 838289, member: 119372"] Oj tack för snabb och bra respons! Det är svårt det här med laviner och jag inser att jag har på tok för lite kunskap inom området. Har i alla fall beställt boken som centralbyråkrat rekommenderade och jag hoppas att efter ha läst boken åtminstone kan avgöra om jag har för lite kunskap för att ge mig ut i ett område eller ej. Såg även att det finns en bok som heter Lavinsäkerhet, tillför den något utöver det som Lavinboken tar upp? Skall jag köpa båda eller räcker det med en? I mellandagarna blir det väl sedan till att införskaffa spade, sond och transceiver så man har något att sysselsätta sig med tills jag får tid att gå en utbildning (förhoppningsvis i februari). Kan alltid vara bra att ha en spade i bilen om inte annat med tanke på hur mycket snö som har kommit :D Har tittat på paketen som åre lavincenter erbjuder och tycker väl att Barryvox Pulse känns som ett säkert och väl beprövat val, och det känns tryggt om de rekommenderar prylarna. Kan ju inte var helt kass då... Angående att träna med transceivern; finns det billiga sändare eller liknande man kan köpa och ha och träna på om man inte har kompisar i närheten med transceivers som man kan låna? Jag har pejlat hundar förr (analogt) men det är ju inte riktigt samma precision i den typen av pejlning så jag antar att jag inte har mycket hjälp av den erfarenheten. Har ni några tips? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Utsätter jag mig och mina vänner för fara?
Tillbaka
Topp