Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad använder ni for wax när ni sommarförvarar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1330615" data-attributes="member: 80520"><p>Slutade lägga på förvaringsvalla för länge sen. Om du jagar hundradelar kanske det är en grej - jag vet inte - men för vanliga dödliga? Knappast.</p><p></p><p>Skönt att bara behöva sickla och ha nyvallade skidor direkt vid säsongsstart? Jo, förvisso, kanske - men det är ganska många åkdagar innan en vanliga medelsvensson egentligen behöver valla sina skidor, det går lika bra att bara valla nångång ibland vid behov. Om du är ute efter att maxa glidet á la käppknäppare kommer du ändå vilja ha lagt på rätt valla för temperaturen, och sickla ordentligt och borsta utav helvete för att inte ha massa rester kvar. Och då är det att först lägga på vallan en ganska liten ökning i arbetsbörda i alla fall.</p><p></p><p>För att belagen inte ska "torka ut" över sommaren? Tänk efter nu - det är inte som att vallblocken sublimerar bort, det skulle jag ha märkt på mina storblock av billigvalla jag köpt som jag använder nångång då och då. Känns ändå rimlig att beteendet inte skulle påverkas så mycket av att vallan ligger på ett par skidor istället för i en kloss.</p><p></p><p>Jag har då köpt en, två och tre säsonger gamla skidor från butik (som inte stått i plast) och de har trots det glidit bra utan att jag gjort nåt med dem.</p><p></p><p>Nej, skit i att lägga på förvaringsvalla. I alla fall om det är för utrustningens välmående. Om det är för ditt eget välmående för att du får en avslutning på säsongen och/eller en ursäkt att dra ut i boden/ner i källaren/bort i förrådet med en kall nån timma så ta den billigaste storklossen du kan få tag på och lägg ev. mellanskillnad på den kalla. Den gör mer nytta för ditt välmående än sommarvallan gör för utrustningens.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1330615, member: 80520"] Slutade lägga på förvaringsvalla för länge sen. Om du jagar hundradelar kanske det är en grej - jag vet inte - men för vanliga dödliga? Knappast. Skönt att bara behöva sickla och ha nyvallade skidor direkt vid säsongsstart? Jo, förvisso, kanske - men det är ganska många åkdagar innan en vanliga medelsvensson egentligen behöver valla sina skidor, det går lika bra att bara valla nångång ibland vid behov. Om du är ute efter att maxa glidet á la käppknäppare kommer du ändå vilja ha lagt på rätt valla för temperaturen, och sickla ordentligt och borsta utav helvete för att inte ha massa rester kvar. Och då är det att först lägga på vallan en ganska liten ökning i arbetsbörda i alla fall. För att belagen inte ska "torka ut" över sommaren? Tänk efter nu - det är inte som att vallblocken sublimerar bort, det skulle jag ha märkt på mina storblock av billigvalla jag köpt som jag använder nångång då och då. Känns ändå rimlig att beteendet inte skulle påverkas så mycket av att vallan ligger på ett par skidor istället för i en kloss. Jag har då köpt en, två och tre säsonger gamla skidor från butik (som inte stått i plast) och de har trots det glidit bra utan att jag gjort nåt med dem. Nej, skit i att lägga på förvaringsvalla. I alla fall om det är för utrustningens välmående. Om det är för ditt eget välmående för att du får en avslutning på säsongen och/eller en ursäkt att dra ut i boden/ner i källaren/bort i förrådet med en kall nån timma så ta den billigaste storklossen du kan få tag på och lägg ev. mellanskillnad på den kalla. Den gör mer nytta för ditt välmående än sommarvallan gör för utrustningens. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad använder ni for wax när ni sommarförvarar?
Tillbaka
Topp