Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vad är det för material till skidbelag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 527037" data-attributes="member: 12152"><p>Den generella beteckningen är polyethylene på engelska vad jag vet. Sen finns det ju en massa olika hårdheter och olika behandlingar av råmaterialet som ger olika egenskaper. De flesta skidbelag genomgår en process som kallas att sintra belaget. Jag vet inte vad det innebär rent mekaniskt/materialtekniskt, men det ska i alla fall rent teoretiskt skapa porer i plasten som sedan kan absorbera valla. Det är något som är mycket uppe på diskussion, speciellt i längdkretsar iom Kuzmins snart klassiska, men också lätt kommersiellt drivna, avhandling om glidvallning kontra stålsickling för längdskidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 527037, member: 12152"] Den generella beteckningen är polyethylene på engelska vad jag vet. Sen finns det ju en massa olika hårdheter och olika behandlingar av råmaterialet som ger olika egenskaper. De flesta skidbelag genomgår en process som kallas att sintra belaget. Jag vet inte vad det innebär rent mekaniskt/materialtekniskt, men det ska i alla fall rent teoretiskt skapa porer i plasten som sedan kan absorbera valla. Det är något som är mycket uppe på diskussion, speciellt i längdkretsar iom Kuzmins snart klassiska, men också lätt kommersiellt drivna, avhandling om glidvallning kontra stålsickling för längdskidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vad är det för material till skidbelag?
Tillbaka
Topp