Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Vad är grejen med telemark?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Matias_FH" data-source="post: 1300435" data-attributes="member: 190359"><p>I samband med att sonen ville pröva snowboard för ett antal år sen, testade jag själv telemark första gången. Köpte ett begagnat paket ifjol som tyvärr kommit i ordentlig användning först denna säsong, hälsoproblem som tvingat mig ur längdspåret.</p><p></p><p>Har ingen erfarenhet av alpina skidor, tidigare endast åkt snowboard. Med telemark upplever jag samma lekfullhet som på bräda. Man kan ha roligt redan på transportsträckorna.T.o.m. hemmabacken med sina 40 fallhöjdsmeter har blivit något att dagdrömma sig bort till under arbetsdagarna.</p><p></p><p>Under en vecka i Hemavan denna vinter tycker jag att fick in i.a.f. någon sorts tele-teknik. Tar mig i alla fall ner för blå och röda backar med OK svängar. Som nybörjare är dock varje sväng mer eller mindre utmanande, något som gör åkningen intressant hela tiden.</p><p></p><p>Gillar även den fysiska utmaningen. Riktigt skönt efter varje åk (ibland räcker ett halvt åk), härligt trött i benen. Känslan att komma inkrypande i stugan efter en hel dag i backen med lös häl är alldeles underbar.</p><p></p><p>[USER=189878]@Hotdog Hanz[/USER] nämner längd som komplementerande träning till telemark, detta stämmer helt och hållet. Jag skulle våga påstå att det även fungerar åt andra hållet. Telisar ger även något åt längdåkningen. Främst benstyrka, uthållighet i de samma och bålstyrka. En rolig träningsform under träningsfria dagar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Matias_FH, post: 1300435, member: 190359"] I samband med att sonen ville pröva snowboard för ett antal år sen, testade jag själv telemark första gången. Köpte ett begagnat paket ifjol som tyvärr kommit i ordentlig användning först denna säsong, hälsoproblem som tvingat mig ur längdspåret. Har ingen erfarenhet av alpina skidor, tidigare endast åkt snowboard. Med telemark upplever jag samma lekfullhet som på bräda. Man kan ha roligt redan på transportsträckorna.T.o.m. hemmabacken med sina 40 fallhöjdsmeter har blivit något att dagdrömma sig bort till under arbetsdagarna. Under en vecka i Hemavan denna vinter tycker jag att fick in i.a.f. någon sorts tele-teknik. Tar mig i alla fall ner för blå och röda backar med OK svängar. Som nybörjare är dock varje sväng mer eller mindre utmanande, något som gör åkningen intressant hela tiden. Gillar även den fysiska utmaningen. Riktigt skönt efter varje åk (ibland räcker ett halvt åk), härligt trött i benen. Känslan att komma inkrypande i stugan efter en hel dag i backen med lös häl är alldeles underbar. [USER=189878]@Hotdog Hanz[/USER] nämner längd som komplementerande träning till telemark, detta stämmer helt och hållet. Jag skulle våga påstå att det även fungerar åt andra hållet. Telisar ger även något åt längdåkningen. Främst benstyrka, uthållighet i de samma och bålstyrka. En rolig träningsform under träningsfria dagar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Vad är grejen med telemark?
Tillbaka
Topp