Vad är skillnaden på park/pipe-pjäxor?

Pillard

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite hjälp när mitt eget prylintresse inte räcker till riktigt. Tjejen testade runt lite på pjäxor för att hon upptäckt att hennes egna kanske inte är helt optimala. Hon stoppade ner foten i en Salomon SPK och uttryckte "det här känns ju mer som att ha ett par gympaskor på fötterna (utifrån att de var väldigt bekväma och satt bra). Hon antog dock att den typen av pjäxor inte borde vara lämpliga för henne utifrån att hon inte åker park. Men egentligen, vad är egentligen särarten på pjäxor som beskrivs som park/pipe? Jag själv åker på Shogun och trivs jättebra och jag skyr parken som pesten. Så vad säger ni, borde hon kunna åka precis lika bra i pisten och enkel offpist i ett par SPK som i ett par "vanliga" pjäxor?

Parkpjäxor har rakare skaft (märkbart efter snabb optisk granskning) samt brukar inkludera lite dämpning i sulan (främst hälen). Det är mer eller mindre regel att tillverkarna har gjort någonting med plösen/hälkappan för att optimera greppet för switchåkning. Flexmässigt är det inte regel att de är pissmjuka, alla gillar olika, men många parkåkare är ju lite vekare och vill därför ha mjukt flex.

Sådär ja, en liten känga till parkåkarna med ;) Dessa skulle iaf enligt salomon ha 90-flex så för en ganska liten tjej, med bara två år på skidor så räcker det nog och blir över. Men kan man tänka sig att det skulle drabba den vanliga åkningen nånting? Dämpningen kan väl vara trevlig för alla. Visst ger det lite sämre snökontakt och respons om vi pratar racenivå, eller är det så pass påtagligt så att det märks även för vanliga semesteråkare?

Summan av kardemumman, spelar det så stor roll ifall man tycker att pjäxan i övrigt sitter sjukt bra och är bekväm?

Som Hasse säger, sitter dem bra så sitter den bra och då kommer den funka utmärkt! Enda negativa kan just vara att skaftet är lite rakare vilket kan motverka lite om man har svårt att komma fram i position, men vafan...

Carled sa:
Som Hasse säger, sitter dem bra så sitter den bra och då kommer den funka utmärkt! Enda negativa kan just vara att skaftet är lite rakare vilket kan motverka lite om man har svårt att komma fram i position, men vafan...
Hälkil säger bara Hälkil....

Sen säger folk att man inte har nytta av freerides forum. Jag har precis fått svar på en viktig fråga. Nu ska jag bara lösa så att jag kan komma till Ramis i helgen. Är det galna sportlovsköer i liftarna?

Pillard sa:
Sen säger folk att man inte har nytta av freerides forum. Jag har precis fått svar på en viktig fråga. Nu ska jag bara lösa så att jag kan komma till Ramis i helgen. Är det galna sportlovsköer i liftarna?
Näää bytesdag på lördag och söndag... Ja är ledig på lördag ;) Och har massa nytt godis till dig....

Ah, trevligt. Känns som att det är dyrt att åka till den där delen av fjällen ;) Skidor lär du inte få på mig några fler för Bibby är helt underbar. Däremot kan du få bjuda på lite pudergömmor...

Hasse_Lindborg sa:
Du har inte testat Death Wish än eller PB&J ;)
Death Wish låter som en intressant skida. Eller ja namnet låter intressant iaf ;) Sure jag gillar att prova nya saker. Har dock svårt att se att någon skida skulle slå Bibbyn i blandad terräng

Tillbaka
Topp