Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vad för skillnad mellan STH 14 och SHT 16
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 837906" data-attributes="member: 12483"><p>18 för 62 kg kroppsvikt anser jag vara en HELT åt h-------e för hård inställning, d v s om man fortfarande är intresserad av att bindningens utlösningsfunktion verkligen fullgör sin uppgift vid ett kritiskt fall.</p><p>Om inte bindningen öppnar ryker helt enkelt något annat, korsband, menisk, skenben, smalben, höftben, höftled, ...kryssa i önskat alternativ! Jag är dock rätt säker på att även du gillar dina ben!</p><p></p><p>Skämt åsido, jag är mycket intresserad av hur du <strong>MedlemJapaner</strong> kommit fram till denna bindningsinställning.</p><p>Vore också intressant att få veta din bakgrund, vilken bindning du har m m. Ser på dina bilder och filmer att det körs rätt hårt, men ändå. </p><p></p><p><strong>eWahlstrom:</strong> 50 kg kroppsvikt pekar på en DIN 12-bindning, eventuellt en DIN 14 med låg startvärde. Välj inte STH 16 DIN 9-16! Visst det är en bra bindning tveklöst, men den passar bättre för mig som väger 93 kg! </p><p></p><p>Några tips: </p><p>1. Kolla att bindningen är rätt monterad. Om tådelen går att justera (STH 14, 16 m fl) kolla att höjden följer det rekommenderade (Manualen, hitta den!) </p><p>2. Kolla bindningens förspänning, d v s kraften i längsled när skon sitter i bindingen (Manualen igen!) </p><p>3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. </p><p>4. Provåk, kör som du oftast gör. Du märker omgående om du åker ur bindningen eller inte. Åker du ur, justera uppåt ca 0,5-1 DIN-steg åt gången och prova igen. Man får ätt snart en känsla för hur hårt bindningen måste ställas.</p><p>5. Fråga på en BRA skidverkstad om råd eller bekräftelse att du ligger rätt.</p><p>6. Håll bindningarna smorda och rena. Håll skorna rena från sand grus och snö (förödande för utlösningskarften!)</p><p></p><p>Blandar mig som vanligt i bindningstrådar...</p><p></p><p>God kväll önskar Eder</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 837906, member: 12483"] 18 för 62 kg kroppsvikt anser jag vara en HELT åt h-------e för hård inställning, d v s om man fortfarande är intresserad av att bindningens utlösningsfunktion verkligen fullgör sin uppgift vid ett kritiskt fall. Om inte bindningen öppnar ryker helt enkelt något annat, korsband, menisk, skenben, smalben, höftben, höftled, ...kryssa i önskat alternativ! Jag är dock rätt säker på att även du gillar dina ben! Skämt åsido, jag är mycket intresserad av hur du [b]MedlemJapaner[/b] kommit fram till denna bindningsinställning. Vore också intressant att få veta din bakgrund, vilken bindning du har m m. Ser på dina bilder och filmer att det körs rätt hårt, men ändå. [b]eWahlstrom:[/b] 50 kg kroppsvikt pekar på en DIN 12-bindning, eventuellt en DIN 14 med låg startvärde. Välj inte STH 16 DIN 9-16! Visst det är en bra bindning tveklöst, men den passar bättre för mig som väger 93 kg! Några tips: 1. Kolla att bindningen är rätt monterad. Om tådelen går att justera (STH 14, 16 m fl) kolla att höjden följer det rekommenderade (Manualen, hitta den!) 2. Kolla bindningens förspänning, d v s kraften i längsled när skon sitter i bindingen (Manualen igen!) 3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. 4. Provåk, kör som du oftast gör. Du märker omgående om du åker ur bindningen eller inte. Åker du ur, justera uppåt ca 0,5-1 DIN-steg åt gången och prova igen. Man får ätt snart en känsla för hur hårt bindningen måste ställas. 5. Fråga på en BRA skidverkstad om råd eller bekräftelse att du ligger rätt. 6. Håll bindningarna smorda och rena. Håll skorna rena från sand grus och snö (förödande för utlösningskarften!) Blandar mig som vanligt i bindningstrådar... God kväll önskar Eder Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vad för skillnad mellan STH 14 och SHT 16
Tillbaka
Topp