Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Blide" data-source="post: 1100758" data-attributes="member: 35991"><p>Nu har jag bara testat Backland Carbon och MTN Lab inomhus (men åkt på många andra liknande i bägge kategorierna). Tycker dock att de är långt ifrån samma typ av pjäxa. Enligt mig är Backland en lätt, riktigt toppturspjäxa och MTN Lab en allroundpjäxa.</p><p></p><p>De bör då också rimligtvis paras ihop med en passande bindning.</p><p></p><p>Det där med "styvhet" är enligt mig inte en riktigt rättvis värdemätare på vilka pjäxor som är lika. Det talar inte heller nödvändigtvis om vilket typ av åkning de passar till.</p><p></p><p>Exempelvis blir mina gamla TLT5P inte lika bra utför som mina Mercury bara för att jag lägger till en styvare tunga och en Booster strap.</p><p></p><p>Ärligt talat tror jag nästan att vikt också har spelat ut sin roll som värdemätare på hur bra en pjäxa är uppför. Ett exempel är att jämföra X-alp (ca 1200-1300 g) med antingen en lite äldre pjäxa typ Mercury (min Mercury väger 1300 g i 25,5 med Wraps). Där den första är i det närmaste helt friktionslöst och en dröm att gå uppför med, medans den andra gör det hjälpligt. Nu är Mercury en gammal pjäxa och exempelvis nya Hoji har klart mindre friktion (bara testat inomhus), men tvivlar skarpt på att den och liknande är lika sköna att gå uppför med som en riktigt toppturspjäxa.</p><p></p><p>Min egen filosofi är att använda riktiga toppturspjäxor och bindning när jag ska tura (mer än bara ett slack-country varv eller så) och anpassa skidan efter dagens önskade hastighet utför, typ av före osv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Blide, post: 1100758, member: 35991"] Nu har jag bara testat Backland Carbon och MTN Lab inomhus (men åkt på många andra liknande i bägge kategorierna). Tycker dock att de är långt ifrån samma typ av pjäxa. Enligt mig är Backland en lätt, riktigt toppturspjäxa och MTN Lab en allroundpjäxa. De bör då också rimligtvis paras ihop med en passande bindning. Det där med "styvhet" är enligt mig inte en riktigt rättvis värdemätare på vilka pjäxor som är lika. Det talar inte heller nödvändigtvis om vilket typ av åkning de passar till. Exempelvis blir mina gamla TLT5P inte lika bra utför som mina Mercury bara för att jag lägger till en styvare tunga och en Booster strap. Ärligt talat tror jag nästan att vikt också har spelat ut sin roll som värdemätare på hur bra en pjäxa är uppför. Ett exempel är att jämföra X-alp (ca 1200-1300 g) med antingen en lite äldre pjäxa typ Mercury (min Mercury väger 1300 g i 25,5 med Wraps). Där den första är i det närmaste helt friktionslöst och en dröm att gå uppför med, medans den andra gör det hjälpligt. Nu är Mercury en gammal pjäxa och exempelvis nya Hoji har klart mindre friktion (bara testat inomhus), men tvivlar skarpt på att den och liknande är lika sköna att gå uppför med som en riktigt toppturspjäxa. Min egen filosofi är att använda riktiga toppturspjäxor och bindning när jag ska tura (mer än bara ett slack-country varv eller så) och anpassa skidan efter dagens önskade hastighet utför, typ av före osv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Tillbaka
Topp