Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xQubeZ" data-source="post: 1195146" data-attributes="member: 166112"><p>Nej vallar självklart inte högflour på alpint skidorna. Men att påstå att glidvallan bara gör ~5% på ett par längdskidor (ifall du syftade på de alpina skidorna så missförstod jag o ursäktar för det då). Jag har gjort vasaloppet några gånger med men på de loppen är det ju lite pilligare o få till bra glid under hela dagen. Men bra glid de första 3-4 milen gör stor skillnad imo och det är ju inte omöjligt att få glidet att hålla större delen utav dan på ett sådant långlopp. Man får ju kanske lägga lite fler lager än vad man brukar bara. Det är iaf mina upplevelser men det kanske bara är placebo men klagar inte på det, känns det lätt är det en jävla fördel mot när det känns tungt iaf. Men inför ”tävlingar” upplever jag det är värt med åtminstånde högflour, även om det bara påverkar psyket. Pulver har jag bara använt någon enstaka gång men det är ju dock flera gånger dyrare än ett vanligt flourblock så det tycker jag är för dyrt i förhållande till hur ”snabbt” jag åker.</p><p>Ursäktar om jag lät lite otrevligt men i min åsikt iaf har jag upplevt att glidvalla gör stor skillnad på iaf längdskidor. Inte lika märkbar skillnad på alpina skidor men tycker ändå det är värt för långa transportsträckor, blöt snö och för att skydda belagen lite.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xQubeZ, post: 1195146, member: 166112"] Nej vallar självklart inte högflour på alpint skidorna. Men att påstå att glidvallan bara gör ~5% på ett par längdskidor (ifall du syftade på de alpina skidorna så missförstod jag o ursäktar för det då). Jag har gjort vasaloppet några gånger med men på de loppen är det ju lite pilligare o få till bra glid under hela dagen. Men bra glid de första 3-4 milen gör stor skillnad imo och det är ju inte omöjligt att få glidet att hålla större delen utav dan på ett sådant långlopp. Man får ju kanske lägga lite fler lager än vad man brukar bara. Det är iaf mina upplevelser men det kanske bara är placebo men klagar inte på det, känns det lätt är det en jävla fördel mot när det känns tungt iaf. Men inför ”tävlingar” upplever jag det är värt med åtminstånde högflour, även om det bara påverkar psyket. Pulver har jag bara använt någon enstaka gång men det är ju dock flera gånger dyrare än ett vanligt flourblock så det tycker jag är för dyrt i förhållande till hur ”snabbt” jag åker. Ursäktar om jag lät lite otrevligt men i min åsikt iaf har jag upplevt att glidvalla gör stor skillnad på iaf längdskidor. Inte lika märkbar skillnad på alpina skidor men tycker ändå det är värt för långa transportsträckor, blöt snö och för att skydda belagen lite. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Tillbaka
Topp