Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SoulRider" data-source="post: 1298873" data-attributes="member: 185650"><p>Kör likt dig [USER=121331]@Kalle_Luzern[/USER] på Atomic Hawx Ultra xtd 130 BOA, köpta denna säsong. Har än så länge ca 15 skiddagar i pjäxorna, primärt i Åre och Alperna.</p><p></p><p>Ville ha tajt och låg volym men var inledningsvis väl tajt på längden. Har därför bakat innerskon med tåkappa vid två tillfällen, och lagt i hälhöjare på 6mm i bägge pjäxor. Har även formgjutna sulor. Börjar kännas bra/bättre på längden nu. Tror att innerskon kommer att ge med sig så pass mycket efter lite mer skidåkning att plasten framme vid tårna inte måste tryckas ut.</p><p></p><p>Har tidigare kört med Booster-straps på mina föregående pjäxor (rena alpinpjäxor). Körde ca 10 skiddagar på orginalstrapsen till Hawx-pjäxorna, men tycker inte att de har samma känsla som Booster-straps. Orginalstrapsen är stumma och ger inte samma sköna och flexande känsla. Dessutom upplever jag att Booster-straps ger möjlighet att spänna pjäxorna ännu tajtare än orginalstrapsen. Jag har därför bytt till Boster-straps och är nöjd med det. Blir kanske lite tyngre jämfört med orginalstraps men då turandet inte är prio ett är det värt det för min del.</p><p></p><p>Vad gäller BOA-systemet så finns det en sak som jag kan sakna lite jämfört med vanliga spännen. Det är möjligheten som vanliga spännen ger att variera trycket över foten. Jag kan ibland uppleva perfekt volym i pjäxorna med untantag för primärt vänsterfotens tåbox, som jag skulle vilja tajta till lite mer. Då hade det varit praktiskt att ha två spännen över foten för att kunna trycka ned framdelen mer än bakdelen. Kanske kan man uppnå delvis samma effekt genom att lägga i en halv sula, dvs. endast under framfoten. I övrigt funkar BOA:n rätt bra tycker jag.</p><p></p><p>En sak som jag noterat med pjäxorna och/eller bindningarna (Shift) är att de knakar rätt mycket när man kör stökig snö, särskilt när det är rätt hårt och brant och kan bli ordentliga "slag". Knakar mycket mer än jag upplever att det gör på rena alpinpjäxor och alpinbindningar (utan gålägen). För mig medför den en viss psykologisk effekt bestående i att jag inte blir lika säker på om jag verkligen sitter fastspännd i grejjerna eller om de kommer att gå sönder/klicka av på något sätt (t.ex. att gåläget öppnas på pjäxorna eller att shift-bindningarna löser ut). Har dock ännu inte upplevt att något faktiskt går sönder eller löser ut, så det kanske bara är ett jobbigt ljud som man får lära sig att leva med men som inte är någon fara i praktiken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SoulRider, post: 1298873, member: 185650"] Kör likt dig [USER=121331]@Kalle_Luzern[/USER] på Atomic Hawx Ultra xtd 130 BOA, köpta denna säsong. Har än så länge ca 15 skiddagar i pjäxorna, primärt i Åre och Alperna. Ville ha tajt och låg volym men var inledningsvis väl tajt på längden. Har därför bakat innerskon med tåkappa vid två tillfällen, och lagt i hälhöjare på 6mm i bägge pjäxor. Har även formgjutna sulor. Börjar kännas bra/bättre på längden nu. Tror att innerskon kommer att ge med sig så pass mycket efter lite mer skidåkning att plasten framme vid tårna inte måste tryckas ut. Har tidigare kört med Booster-straps på mina föregående pjäxor (rena alpinpjäxor). Körde ca 10 skiddagar på orginalstrapsen till Hawx-pjäxorna, men tycker inte att de har samma känsla som Booster-straps. Orginalstrapsen är stumma och ger inte samma sköna och flexande känsla. Dessutom upplever jag att Booster-straps ger möjlighet att spänna pjäxorna ännu tajtare än orginalstrapsen. Jag har därför bytt till Boster-straps och är nöjd med det. Blir kanske lite tyngre jämfört med orginalstraps men då turandet inte är prio ett är det värt det för min del. Vad gäller BOA-systemet så finns det en sak som jag kan sakna lite jämfört med vanliga spännen. Det är möjligheten som vanliga spännen ger att variera trycket över foten. Jag kan ibland uppleva perfekt volym i pjäxorna med untantag för primärt vänsterfotens tåbox, som jag skulle vilja tajta till lite mer. Då hade det varit praktiskt att ha två spännen över foten för att kunna trycka ned framdelen mer än bakdelen. Kanske kan man uppnå delvis samma effekt genom att lägga i en halv sula, dvs. endast under framfoten. I övrigt funkar BOA:n rätt bra tycker jag. En sak som jag noterat med pjäxorna och/eller bindningarna (Shift) är att de knakar rätt mycket när man kör stökig snö, särskilt när det är rätt hårt och brant och kan bli ordentliga "slag". Knakar mycket mer än jag upplever att det gör på rena alpinpjäxor och alpinbindningar (utan gålägen). För mig medför den en viss psykologisk effekt bestående i att jag inte blir lika säker på om jag verkligen sitter fastspännd i grejjerna eller om de kommer att gå sönder/klicka av på något sätt (t.ex. att gåläget öppnas på pjäxorna eller att shift-bindningarna löser ut). Har dock ännu inte upplevt att något faktiskt går sönder eller löser ut, så det kanske bara är ett jobbigt ljud som man får lära sig att leva med men som inte är någon fara i praktiken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Tillbaka
Topp