Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad gör jag för fel? (Video)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1084855" data-attributes="member: 83225"><p>Jag är definitivt inget teknikorakel men</p><p> [USER=13863]@mountain_man[/USER] har ju väldigt rätt. </p><p></p><p>För det första, videon du länkar till är ju på en kille som åker på nån form av race-skida. Antagligen har de skidorna en radie på max 15m. Vad har dina skidor för radie? Att ha en för lång radie kan ju vara besvärligt när man vill lära sig och inte riktigt vågar pressa ner kurvradien själv. </p><p></p><p>Sen handlar det ju om att lära sig att känna hur en skida carvar. (Nej det du gör skulle jag inte kalla carving (förlåt)) När jag började tyckte jag att det var allra enklast att få in känslan på relativt flacka partier i störtloppsställning.</p><p></p><p>Men i grunden. Gör det inte för svårt för dig till en början utan hitta en backe som är så pass flack att du inte känner att du måste svänga för att hålla nere farten. Sen gör du precis som MM säger och håller ett lätt plöstryck samtidigt som du lutar dig försiktigt åt det hållet du vill svänga. Samtidigt försöker du vinkla upp den tänkta dalskidan. Här är det viktigaste av allt. Vänta, låt skidan börja svänga. Vänta minst fem sekunder, har den inte börjat svänga då gör du fel. Men ge den chansen. På videon nu sladdar du in den i en sväng och det är inte det du vill. Skidan kommer att börja svänga och i takt med att den gör det kan du själv försöka öka trycket mot den för att få den att svänga ännu mer. Svårt att förklara men sikta på att vrida baken in emot snön så ökar du vinkeln och skidan kommer svänga än mer. Avsluta sen den svängen och kom tillbaka till "noll"-läget innan du börjar svänga åt andra hållet. Det som kommer att hända massa gånger i början är annars att du kommer att ha för bråttom in i sväng med kroppen och därför börjar luta dig innan skidan börjat svänga tillräckligt mycket. Ganska snart kommer du att få in känslan för hur mycket skidan svänger och därmed kunna hantera svängväxlingarna. Men det du måste börja med är att få en känsla för att skidan verkligen svänger helt själv. </p><p></p><p>Sen finns det massa folk på det här forumet som kan föra enormt avancerade resonemang om de optimala vinklarna och hur man får optimalt tryck på kanten runt portar på barkat underlag. Men det du verkar behöva är att få in en känsla för att skidan svängar utan att du behöver sladda.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1084855, member: 83225"] Jag är definitivt inget teknikorakel men [USER=13863]@mountain_man[/USER] har ju väldigt rätt. För det första, videon du länkar till är ju på en kille som åker på nån form av race-skida. Antagligen har de skidorna en radie på max 15m. Vad har dina skidor för radie? Att ha en för lång radie kan ju vara besvärligt när man vill lära sig och inte riktigt vågar pressa ner kurvradien själv. Sen handlar det ju om att lära sig att känna hur en skida carvar. (Nej det du gör skulle jag inte kalla carving (förlåt)) När jag började tyckte jag att det var allra enklast att få in känslan på relativt flacka partier i störtloppsställning. Men i grunden. Gör det inte för svårt för dig till en början utan hitta en backe som är så pass flack att du inte känner att du måste svänga för att hålla nere farten. Sen gör du precis som MM säger och håller ett lätt plöstryck samtidigt som du lutar dig försiktigt åt det hållet du vill svänga. Samtidigt försöker du vinkla upp den tänkta dalskidan. Här är det viktigaste av allt. Vänta, låt skidan börja svänga. Vänta minst fem sekunder, har den inte börjat svänga då gör du fel. Men ge den chansen. På videon nu sladdar du in den i en sväng och det är inte det du vill. Skidan kommer att börja svänga och i takt med att den gör det kan du själv försöka öka trycket mot den för att få den att svänga ännu mer. Svårt att förklara men sikta på att vrida baken in emot snön så ökar du vinkeln och skidan kommer svänga än mer. Avsluta sen den svängen och kom tillbaka till "noll"-läget innan du börjar svänga åt andra hållet. Det som kommer att hända massa gånger i början är annars att du kommer att ha för bråttom in i sväng med kroppen och därför börjar luta dig innan skidan börjat svänga tillräckligt mycket. Ganska snart kommer du att få in känslan för hur mycket skidan svänger och därmed kunna hantera svängväxlingarna. Men det du måste börja med är att få en känsla för att skidan verkligen svänger helt själv. Sen finns det massa folk på det här forumet som kan föra enormt avancerade resonemang om de optimala vinklarna och hur man får optimalt tryck på kanten runt portar på barkat underlag. Men det du verkar behöva är att få in en känsla för att skidan svängar utan att du behöver sladda. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad gör jag för fel? (Video)
Tillbaka
Topp