Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vad hände med svängarna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 428277" data-attributes="member: 34110"><p>Denna tråd innehåller många kommentarer av detta slag och jag känner att jag vill kommentera detta. Jag var ändå med "då", när skidorna var smala, och och är fortfarande med "nu".</p><p></p><p>Visst är det lättare att surfa stora svängar med breda skidor men det gick att göra förut också. </p><p>Skillnaderna i åkningen "nu" och "då" anser jag, i huvudsak, bero på följande.</p><p></p><p><strong>#</strong> Kortsvängar hela tiden fenomenet var mer en inställning än en utrustningsbegränsning.</p><p></p><p><strong>#</strong> En duktig skidåkare hade kontroll. </p><p>Alltså kortsvängde man sig, iförd solglasögon och ett leende, nedför branta rännor till skillnad ifrån dagens straightline's med full kroppspansar, blodsprängda ögon och integralhjälm. (titta!, vi har ju faktiskt svenska ord för såna saker som fullface hjälm...)</p><p></p><p><strong>#</strong> Det är mycket lättare att släppa iväg sina fetingar rakt ner, blunda och hålla tummarna, än att, fullständigt övertygad om att ett fall innebär döden, stilrent svänga sig nedför en ökänd ränna.</p><p></p><p>De duktigaste åkarna idag åker givetvis stort, snabbt och snyggt men gänget med sponsrade åkare strax under eliten, tycker jag ofta ser ut som om dom bara chansar och sen försöker att inte skita i byxorna innan dom hunnit ner.</p><p></p><p>Men om dom håller sig på fötterna en gång av tio så får dom ändå ett segment i en film.</p><p>Inte särskilt imponerande att titta på, men grattis till snubbarna om dom kommer ihåg att vara bra människor och ha kul också och inte bara posera.</p><p></p><p>Så varför kände jag mig "tvingad" att kommentera. Bara för att belysa det faktum att saker oftast inte är så förändrade om man tar två steg tillbaka och tittar på det hela nyktert men att det ofta framställs som det när man tar del av PR trummornas senaste slag...</p><p></p><p>Om ni vill se gamla straightlines som slår det mesta så leta efter Ivan Ghirardinis gamla monoskibravader. Tyvärr var ju kameror så mycket sämre för så liten tid sedan så jag vete faan om det ens finns på film.</p><p></p><p>-peace</p><p>/<strong>r</strong></p><p></p><p></p><p>"<em>There are two ways to slide easily through life; to believe everything or to doubt everything. Both ways save us from thinking.</em>"</p><p>- Alfred Korzybski</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 428277, member: 34110"] Denna tråd innehåller många kommentarer av detta slag och jag känner att jag vill kommentera detta. Jag var ändå med "då", när skidorna var smala, och och är fortfarande med "nu". Visst är det lättare att surfa stora svängar med breda skidor men det gick att göra förut också. Skillnaderna i åkningen "nu" och "då" anser jag, i huvudsak, bero på följande. [b]#[/b] Kortsvängar hela tiden fenomenet var mer en inställning än en utrustningsbegränsning. [b]#[/b] En duktig skidåkare hade kontroll. Alltså kortsvängde man sig, iförd solglasögon och ett leende, nedför branta rännor till skillnad ifrån dagens straightline's med full kroppspansar, blodsprängda ögon och integralhjälm. (titta!, vi har ju faktiskt svenska ord för såna saker som fullface hjälm...) [b]#[/b] Det är mycket lättare att släppa iväg sina fetingar rakt ner, blunda och hålla tummarna, än att, fullständigt övertygad om att ett fall innebär döden, stilrent svänga sig nedför en ökänd ränna. De duktigaste åkarna idag åker givetvis stort, snabbt och snyggt men gänget med sponsrade åkare strax under eliten, tycker jag ofta ser ut som om dom bara chansar och sen försöker att inte skita i byxorna innan dom hunnit ner. Men om dom håller sig på fötterna en gång av tio så får dom ändå ett segment i en film. Inte särskilt imponerande att titta på, men grattis till snubbarna om dom kommer ihåg att vara bra människor och ha kul också och inte bara posera. Så varför kände jag mig "tvingad" att kommentera. Bara för att belysa det faktum att saker oftast inte är så förändrade om man tar två steg tillbaka och tittar på det hela nyktert men att det ofta framställs som det när man tar del av PR trummornas senaste slag... Om ni vill se gamla straightlines som slår det mesta så leta efter Ivan Ghirardinis gamla monoskibravader. Tyvärr var ju kameror så mycket sämre för så liten tid sedan så jag vete faan om det ens finns på film. -peace /[b]r[/b] "[i]There are two ways to slide easily through life; to believe everything or to doubt everything. Both ways save us from thinking.[/i]" - Alfred Korzybski [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vad hände med svängarna?
Tillbaka
Topp