Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad har hänt med lavinkurserna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1036061" data-attributes="member: 80520"><p>Jag skriver ner lite blaj angående det också.</p><p></p><p>Personligen är jag beredd att lägga många dagar på en lavinkurs - men jag tycker ju det är kul också. Nackdelen med det är ju att priset ökar med antalet dagar, för min del ligger nog smärtgränsen där. En grej jag däremot funderat på är det här med gruppstorleken. En fyrdagarskurs med 4 deltagare och en guide/instruktör/vad-det-nu-kallas kan vara betydligt mer givande än en sjudagarskurs med 14 deltagare. Jag vet bland annat en instruktör på andra sidan landmassan (och den lilla pölen) som kör sina AST 2 med 4 deltagare istället för det rekommenderade maxantalet 8 - både han och hans deltagare verkar vara överens om att det blir oerhört mycket mer givande.</p><p></p><p>Kvalitet på instruktörer, inget snack om saken. Fylls de nuvarande kurstillfällena ens upp till bristningsgränsen? Om fler instruktörer skulle kunna leda till mindre grupper är det dock diskuterbart - här handlar det nog mer om var man lägger nivån...</p><p></p><p>Det bör synka tillräckligt med utländska kurser för att man ska kunna kommunicera sin kunskap på ett enkelt sätt, precis som Piglet55 är inne på. Det skulle även vara bra om det går att använda som ev. merit för bummare som söker skidrelaterade jobb i utomlandet.</p><p></p><p>Det jag framförallt saknade under lavin-ettan var en stor skopa praktik i vägväljande och hur man ska resonera i och kring lavinterräng för att ta "bra" beslut, där bra beslut innebär en avvägning mellan risktagande och åk så att säga. Det känns, trots allt, som den kunskapen jag använder absolut mest när jag är ute och åker. Här får jag dock intrycket att den avancerade lavinkursen/CAA 2 är mer inriktat på den biten, men jag tror det skulle kunna vara bra att gå in mer på det redan i grundkursen om det är möjligt! (Direkt ställer jag mig f ö frågan ang den avancerade kursen - fås det ut tillräckligt på 3 dagar?)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1036061, member: 80520"] Jag skriver ner lite blaj angående det också. Personligen är jag beredd att lägga många dagar på en lavinkurs - men jag tycker ju det är kul också. Nackdelen med det är ju att priset ökar med antalet dagar, för min del ligger nog smärtgränsen där. En grej jag däremot funderat på är det här med gruppstorleken. En fyrdagarskurs med 4 deltagare och en guide/instruktör/vad-det-nu-kallas kan vara betydligt mer givande än en sjudagarskurs med 14 deltagare. Jag vet bland annat en instruktör på andra sidan landmassan (och den lilla pölen) som kör sina AST 2 med 4 deltagare istället för det rekommenderade maxantalet 8 - både han och hans deltagare verkar vara överens om att det blir oerhört mycket mer givande. Kvalitet på instruktörer, inget snack om saken. Fylls de nuvarande kurstillfällena ens upp till bristningsgränsen? Om fler instruktörer skulle kunna leda till mindre grupper är det dock diskuterbart - här handlar det nog mer om var man lägger nivån... Det bör synka tillräckligt med utländska kurser för att man ska kunna kommunicera sin kunskap på ett enkelt sätt, precis som Piglet55 är inne på. Det skulle även vara bra om det går att använda som ev. merit för bummare som söker skidrelaterade jobb i utomlandet. Det jag framförallt saknade under lavin-ettan var en stor skopa praktik i vägväljande och hur man ska resonera i och kring lavinterräng för att ta "bra" beslut, där bra beslut innebär en avvägning mellan risktagande och åk så att säga. Det känns, trots allt, som den kunskapen jag använder absolut mest när jag är ute och åker. Här får jag dock intrycket att den avancerade lavinkursen/CAA 2 är mer inriktat på den biten, men jag tror det skulle kunna vara bra att gå in mer på det redan i grundkursen om det är möjligt! (Direkt ställer jag mig f ö frågan ang den avancerade kursen - fås det ut tillräckligt på 3 dagar?) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad har hänt med lavinkurserna?
Tillbaka
Topp