Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad har hänt med lavinkurserna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jonasqvitslund" data-source="post: 1036071" data-attributes="member: 135421"><p>Hur kan en åkares skidteknik och kondition påverka hur man åker lavinsäkert? Visst att vissa åkare kanske inte klarar av att åka offpist men om dom tar sig ner har jag svårt att se hur tekniken längs vägen skulle innebära större lavinfara. En duktigare åkare som kanske du är och som droppar högt borde väl påverka snötäcket mer än nån som hasar sig runt klippan, som ett exempel. </p><p>Jag är för övrigt väldigt nöjd med min utbildning his lavincentret och anser att man som deltagare bör ställa frågor och styra diskussionerna mot sina önskemål. I min grupp var det inga problem att diskutera både vägval på vägen upp som ner och relatera det mer till praktiskt åkande än bara snöteori. Ett visst eget ansvar att ställa frågor som man själv är intresserad av är viktigt. Kan för övrigt kommentera att man som guide är glad om personer i gruppen har kunskap och gått utbildning, det innebär att den personen vid medgivande kan åka sist i gruppen och vetskapen om att ha en person längst bak som kan hjälpa till om jag som guide åker först och får en lavin över mig är alltid betryggande, men även att veta om att jag kan få livsviktig hjälp i sökandet om en olycka inträffar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jonasqvitslund, post: 1036071, member: 135421"] Hur kan en åkares skidteknik och kondition påverka hur man åker lavinsäkert? Visst att vissa åkare kanske inte klarar av att åka offpist men om dom tar sig ner har jag svårt att se hur tekniken längs vägen skulle innebära större lavinfara. En duktigare åkare som kanske du är och som droppar högt borde väl påverka snötäcket mer än nån som hasar sig runt klippan, som ett exempel. Jag är för övrigt väldigt nöjd med min utbildning his lavincentret och anser att man som deltagare bör ställa frågor och styra diskussionerna mot sina önskemål. I min grupp var det inga problem att diskutera både vägval på vägen upp som ner och relatera det mer till praktiskt åkande än bara snöteori. Ett visst eget ansvar att ställa frågor som man själv är intresserad av är viktigt. Kan för övrigt kommentera att man som guide är glad om personer i gruppen har kunskap och gått utbildning, det innebär att den personen vid medgivande kan åka sist i gruppen och vetskapen om att ha en person längst bak som kan hjälpa till om jag som guide åker först och får en lavin över mig är alltid betryggande, men även att veta om att jag kan få livsviktig hjälp i sökandet om en olycka inträffar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad har hänt med lavinkurserna?
Tillbaka
Topp