Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Vad har ni för radie på era Telemarkskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1200718" data-attributes="member: 12152"><p>20-23m tycker jag personligen är en sweetspot för den åkning jag oftast bedriver och det är också där jag håller mig för närvarande på alla för stunden ägda skidor för allroundändamål. Svänger tillräckligt för att vara kul även i lite mindre lutning, men blir inte alltför nervöst när det lutar mer och går fort. För rena pistskidor går jag gärna ner lite och just nu har jag 18m. </p><p></p><p>Det är ett teoretiskt mått, som VickeLang är inne på. Många parametrar påverkar hur man upplever radien som kort eller lång, bland annat flexets hårdhet, flexets placering och fördelning längs skidan (tex svänger de skidor som är mjuka i mitten mer än de som är hårda under foten om de har samma radie) och kanske inte minst sidoskärningens form. Även om radiemåttet är ett mått med svagheter ger det ändå en tydlig fingervisning om hur mycket skidan svänger och det är en viktig parameter i en skidas egenskaper, så man ska inte förringa vikten av den, även om det krävs en viss förståelse för skidmekanik för att göra tolkningar av siffrorna i enskilda fall.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1200718, member: 12152"] 20-23m tycker jag personligen är en sweetspot för den åkning jag oftast bedriver och det är också där jag håller mig för närvarande på alla för stunden ägda skidor för allroundändamål. Svänger tillräckligt för att vara kul även i lite mindre lutning, men blir inte alltför nervöst när det lutar mer och går fort. För rena pistskidor går jag gärna ner lite och just nu har jag 18m. Det är ett teoretiskt mått, som VickeLang är inne på. Många parametrar påverkar hur man upplever radien som kort eller lång, bland annat flexets hårdhet, flexets placering och fördelning längs skidan (tex svänger de skidor som är mjuka i mitten mer än de som är hårda under foten om de har samma radie) och kanske inte minst sidoskärningens form. Även om radiemåttet är ett mått med svagheter ger det ändå en tydlig fingervisning om hur mycket skidan svänger och det är en viktig parameter i en skidas egenskaper, så man ska inte förringa vikten av den, även om det krävs en viss förståelse för skidmekanik för att göra tolkningar av siffrorna i enskilda fall. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Vad har ni för radie på era Telemarkskidor?
Tillbaka
Topp