Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vad har ni med er i ryggsäcken under en heldag i skidbacken?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hasseman84" data-source="post: 1196764" data-attributes="member: 164310"><p>Med medicinska skäl så är det inte diabetes. Jag har inga nålar eller kanyler alls. För jag behöver inte det. Det nämndes om ett läkemedel som heter Ketalar (även känt som ketamin) vilket är en extremt starkt lugnande/sövande läkemedel. Men just det inlägget verkar inte finnas kvar.</p><p>Det jag måste bära med mig är stomimaterial. Jag är stomiopererad (påse på magen) sedan länge. Hela tjocktarmen är borta pga Ulcerös colit, vilket höll på att ta död på mig. </p><p>Men jag hängde i en skör tråd efter operationen på IVA. Jag minns inte så mycket därifrån. Men det jag minns var att jag frågade var klockan var. "Den är 3" svarade sköterskan. </p><p>-3 på natten eller 3 på dagen?</p><p>Men jag överlevde.</p><p>Den utrustning jag bär med mig (över allt) är bara en liten del av det jag använder när jag är hemma eller i boendet.</p><p>Kruxet är att den necessär jag har med mig är väldigt platt men har en stor omkrets.</p><p>Kylan påverkar bandagen negativt så sitter dom inte lika hårt mot huden som på sommaren då risken för läckage blir högre. Men det är för mig väldigt ovanligt att det händer. Därav så bör/måste jag ibland byta hela bandaget. Och det måste ske typ NU.</p><p>Börjar det klia så är det ett tecken att plattan börjar släppa från huden. Så jag har alltid koll på vart toaletterna finns.</p><p>Och jag har allt fått byta bandage då plattan börjar att släppa.</p><p>Om jag nu skulle få ett "riktigt" läckage så blir det väldigt ohygieniskt och kladdigt.</p><p>Kläder som måste tvättas med en gång. Och det finns bara en sak att göra. Gå in i duschen med vissa klädesplagg på för att spola av dom.</p><p>Jag har tur att jag har ett bra fungerande bandage. Men det finns dom som har flera "riktiga" läckage dagligen.</p><p>Stomin eller stomat kan ändra form och storlek vilket kan ställa till det med.</p><p>Jag kan skriva mycket mer men det är överkurs.</p><p></p><p>Så det är därför jag behöver ryggsäcken. Men den kan ju göra mer nytta med. Som jag läste i tråden. Energi i form av t.ex en Mars bar eller något sådant. Jag hoppar nog över snickers som jag fick läsa om lite tidigare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hasseman84, post: 1196764, member: 164310"] Med medicinska skäl så är det inte diabetes. Jag har inga nålar eller kanyler alls. För jag behöver inte det. Det nämndes om ett läkemedel som heter Ketalar (även känt som ketamin) vilket är en extremt starkt lugnande/sövande läkemedel. Men just det inlägget verkar inte finnas kvar. Det jag måste bära med mig är stomimaterial. Jag är stomiopererad (påse på magen) sedan länge. Hela tjocktarmen är borta pga Ulcerös colit, vilket höll på att ta död på mig. Men jag hängde i en skör tråd efter operationen på IVA. Jag minns inte så mycket därifrån. Men det jag minns var att jag frågade var klockan var. "Den är 3" svarade sköterskan. -3 på natten eller 3 på dagen? Men jag överlevde. Den utrustning jag bär med mig (över allt) är bara en liten del av det jag använder när jag är hemma eller i boendet. Kruxet är att den necessär jag har med mig är väldigt platt men har en stor omkrets. Kylan påverkar bandagen negativt så sitter dom inte lika hårt mot huden som på sommaren då risken för läckage blir högre. Men det är för mig väldigt ovanligt att det händer. Därav så bör/måste jag ibland byta hela bandaget. Och det måste ske typ NU. Börjar det klia så är det ett tecken att plattan börjar släppa från huden. Så jag har alltid koll på vart toaletterna finns. Och jag har allt fått byta bandage då plattan börjar att släppa. Om jag nu skulle få ett "riktigt" läckage så blir det väldigt ohygieniskt och kladdigt. Kläder som måste tvättas med en gång. Och det finns bara en sak att göra. Gå in i duschen med vissa klädesplagg på för att spola av dom. Jag har tur att jag har ett bra fungerande bandage. Men det finns dom som har flera "riktiga" läckage dagligen. Stomin eller stomat kan ändra form och storlek vilket kan ställa till det med. Jag kan skriva mycket mer men det är överkurs. Så det är därför jag behöver ryggsäcken. Men den kan ju göra mer nytta med. Som jag läste i tråden. Energi i form av t.ex en Mars bar eller något sådant. Jag hoppar nog över snickers som jag fick läsa om lite tidigare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vad har ni med er i ryggsäcken under en heldag i skidbacken?
Tillbaka
Topp