Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vad kallas dessa skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 838255" data-attributes="member: 12152"><p>Det var mycket frågor på en gång, men jag kan väl försöka reda ut begreppen lite kort. </p><p></p><p>Man räknar skidor under 15 meter som slalom i princip. I alla fall för din vikt. Ett par tävlingsskidor för slalom är 11-13 meter normalt. Till för ett par år sedan körde alla män, inklusive riktiga tungviktare, på 165. Skillnaden var endast olika hårdheter i flex. Nu på senare år har en del i världseliten börjat köra på, eller i alla fall testa, aningen längre skidor. Men vad jag vet så har dessa skidor inte ännu letat sig ner till konsumentmarknaden än. Vill du ha aningen längre får du gå på butiksmodeller, och med tanke på tonen i dina frågor är det nog inte någon nackdel för dig, utan snarare tvärtom. </p><p></p><p>Mitt tips är att du satsar på en påkostad slalomcarver i längd runt 170, tex Völkl Racetiger SL, Head iSL, Blizzard SL Magnesium, eller liknande om du vill ha slalomradie. Vill du även känna dig bekväm i längre svängar väljer du istället en skida ur kategorin racecarver, eller RC som det förkortas. Då pratar vi hybrider mellan SL och GS och med en radie på ca 15-17 meter. Några bra exempel är Völkl Racetiger RC eller Nordica Dobermann Spitfire. Välj den lite längre, runt 175-178cm. Det är en mer mångsidig pistskida. </p><p></p><p>Dina pjäxor är det viktigaste i din utrustning. När det gäller skidor kan man åka in sig på vad fasen som helst på ett par dagar, men med ett par dåliga pjäxor är det omöjligt att få till någon vettig åkning. Om det är för hårt eller inte är svårt att säga, men det är inte speciellt troligt. Dock kan dom vara lite stumma för korta carvingskidor, så om du har tänkt dig att åka bara den typen av skidor så kan det vara läge att se över dom. Vad har du för pjäxor?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 838255, member: 12152"] Det var mycket frågor på en gång, men jag kan väl försöka reda ut begreppen lite kort. Man räknar skidor under 15 meter som slalom i princip. I alla fall för din vikt. Ett par tävlingsskidor för slalom är 11-13 meter normalt. Till för ett par år sedan körde alla män, inklusive riktiga tungviktare, på 165. Skillnaden var endast olika hårdheter i flex. Nu på senare år har en del i världseliten börjat köra på, eller i alla fall testa, aningen längre skidor. Men vad jag vet så har dessa skidor inte ännu letat sig ner till konsumentmarknaden än. Vill du ha aningen längre får du gå på butiksmodeller, och med tanke på tonen i dina frågor är det nog inte någon nackdel för dig, utan snarare tvärtom. Mitt tips är att du satsar på en påkostad slalomcarver i längd runt 170, tex Völkl Racetiger SL, Head iSL, Blizzard SL Magnesium, eller liknande om du vill ha slalomradie. Vill du även känna dig bekväm i längre svängar väljer du istället en skida ur kategorin racecarver, eller RC som det förkortas. Då pratar vi hybrider mellan SL och GS och med en radie på ca 15-17 meter. Några bra exempel är Völkl Racetiger RC eller Nordica Dobermann Spitfire. Välj den lite längre, runt 175-178cm. Det är en mer mångsidig pistskida. Dina pjäxor är det viktigaste i din utrustning. När det gäller skidor kan man åka in sig på vad fasen som helst på ett par dagar, men med ett par dåliga pjäxor är det omöjligt att få till någon vettig åkning. Om det är för hårt eller inte är svårt att säga, men det är inte speciellt troligt. Dock kan dom vara lite stumma för korta carvingskidor, så om du har tänkt dig att åka bara den typen av skidor så kan det vara läge att se över dom. Vad har du för pjäxor? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vad kallas dessa skidor?
Tillbaka
Topp