Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bootfitta" data-source="post: 1065703" data-attributes="member: 146421"><p>[USER=46762]@carled[/USER] Varför måste du dela upp min post i typ hundra delar? Ser man ju ut som en idiot om man citerar hela posten... Bleh</p><p></p><p>Tycker fortfarande inte ditt resonemang håller, visst kan man slarva ihop en montering, men även om man är noggran och ser till att mallen sitter korrekt, och sedan borrar rakt uppifrån så kan det fortfarande bli snett. </p><p></p><p>Rätta tillvägagångssättet är ju att först mäta upp den korrekta mittpunkten, för att kontrollera att den förmarkerade pluppen sitter på rätt ställe, gör den inte det så får man ju själv räkna ut var den ska vara, sedan ta reda på vad den rekommenderade monteringspunkten är för den specifika modellen. Sedan är det på med mall, ställ in efter pjäxan. Märk ut på skidan med syl eller penna exakt i mitten på skruvhålet, ta bort mallen, fram med skjutmåttet och kolla så att markeringarna stämmer. Sen är det ju fram med borret, limmet och själva bindningen. </p><p></p><p>Du ger den sedan till kund, som efter en vecka i fjällen konstaterar att "det ser snett ut" - För att du tog dig tid att montera korrekt och inte efter grafiken... Kund går sedan på freeride och skriver ner butiken för att de monterat hans bindningar snett. </p><p></p><p>Hade jag fått välja så får alla montera hemma, har träffat nog med folk som antingen 1. Tror deras skidåkning påverkas av att bindningshålen inte är perfekt symmetriska eller 2. Fular sig med bindningarna för att få butiken att köpa deras gamla skidor för något slags ockerpris (Har en bra historia om det här, 100% säker att han blivit inspirerad av det här forumet). </p><p></p><p>Vad det gäller hantverket pjäxmek vs. bindningsmontering - Fötter är också massproducerade, till slut har man sett alla versioner. Jag undviker i största möjliga mån att montera skidor, mestadels för att det är så sjukt tråkigt, samt att risken för glasfiber-klåda är på tok för hög. Brukar montera mina egna dock. </p><p></p><p><a href="http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/232898-PSA-Mount-your-own-fucking-skis?highlight=PSA" target="_blank">http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/232898-PSA-Mount-your-own-fucking-skis?highlight=PSA</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bootfitta, post: 1065703, member: 146421"] [USER=46762]@carled[/USER] Varför måste du dela upp min post i typ hundra delar? Ser man ju ut som en idiot om man citerar hela posten... Bleh Tycker fortfarande inte ditt resonemang håller, visst kan man slarva ihop en montering, men även om man är noggran och ser till att mallen sitter korrekt, och sedan borrar rakt uppifrån så kan det fortfarande bli snett. Rätta tillvägagångssättet är ju att först mäta upp den korrekta mittpunkten, för att kontrollera att den förmarkerade pluppen sitter på rätt ställe, gör den inte det så får man ju själv räkna ut var den ska vara, sedan ta reda på vad den rekommenderade monteringspunkten är för den specifika modellen. Sedan är det på med mall, ställ in efter pjäxan. Märk ut på skidan med syl eller penna exakt i mitten på skruvhålet, ta bort mallen, fram med skjutmåttet och kolla så att markeringarna stämmer. Sen är det ju fram med borret, limmet och själva bindningen. Du ger den sedan till kund, som efter en vecka i fjällen konstaterar att "det ser snett ut" - För att du tog dig tid att montera korrekt och inte efter grafiken... Kund går sedan på freeride och skriver ner butiken för att de monterat hans bindningar snett. Hade jag fått välja så får alla montera hemma, har träffat nog med folk som antingen 1. Tror deras skidåkning påverkas av att bindningshålen inte är perfekt symmetriska eller 2. Fular sig med bindningarna för att få butiken att köpa deras gamla skidor för något slags ockerpris (Har en bra historia om det här, 100% säker att han blivit inspirerad av det här forumet). Vad det gäller hantverket pjäxmek vs. bindningsmontering - Fötter är också massproducerade, till slut har man sett alla versioner. Jag undviker i största möjliga mån att montera skidor, mestadels för att det är så sjukt tråkigt, samt att risken för glasfiber-klåda är på tok för hög. Brukar montera mina egna dock. [URL]http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/232898-PSA-Mount-your-own-fucking-skis?highlight=PSA[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Tillbaka
Topp