Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 1065788" data-attributes="member: 46762"><p>Med lite mindre vassa kärnor och skum rekommenderas 3,5mm för att skruven ska trycka sig ner och verkligen sätta sig. Med metallager har man riktigt inte den möjligheten, därav 4,1mm. Nu har jag ju borrat en del Salomonskidor i mina dagar och sen de började göra skidor med bra kärnor (efter Foil/Pocket Rocket-eran, tänk Czar och framåt) har fabriksrekommendationen alltid varit 4,1mm för att det inte skall tryckas material utan skruven skall gå rent.</p><p></p><p>Personlig teori: en del butiker borrar 3,5mm i allt utan metall och de gör det för att mallarna kan vara lite sliriga, borrmaskinen lite sisådär och de borrar ganska hastigt vilket kanske leder till att själva hållet blir lite större än 3,5mm, kanske 3,8-3,9mm. Ganska nära 4,1mm med andra ord. Jag som däremot haft en trådlös skruvdragare och inte en riktig borrmaskin med sladd har ju inte kunnat borra lika fort och därför blir 4,1mm's hålen väldigt fina och det bettar bra när man skruvar i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 1065788, member: 46762"] Med lite mindre vassa kärnor och skum rekommenderas 3,5mm för att skruven ska trycka sig ner och verkligen sätta sig. Med metallager har man riktigt inte den möjligheten, därav 4,1mm. Nu har jag ju borrat en del Salomonskidor i mina dagar och sen de började göra skidor med bra kärnor (efter Foil/Pocket Rocket-eran, tänk Czar och framåt) har fabriksrekommendationen alltid varit 4,1mm för att det inte skall tryckas material utan skruven skall gå rent. Personlig teori: en del butiker borrar 3,5mm i allt utan metall och de gör det för att mallarna kan vara lite sliriga, borrmaskinen lite sisådär och de borrar ganska hastigt vilket kanske leder till att själva hållet blir lite större än 3,5mm, kanske 3,8-3,9mm. Ganska nära 4,1mm med andra ord. Jag som däremot haft en trådlös skruvdragare och inte en riktig borrmaskin med sladd har ju inte kunnat borra lika fort och därför blir 4,1mm's hålen väldigt fina och det bettar bra när man skruvar i. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Tillbaka
Topp