Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vad kostar ett par bra pjäxor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lee-nus" data-source="post: 381427" data-attributes="member: 58561"><p>precis som jag skrev så finns det ingen anledning att köpa vare sig dyrare eller styvare pjäxor än vad man verkligen behöver. man måste ju ställa sig frågorna "var nånstans i skidsystemen åker jag?, "på vilken nivå befinner jag mig?", etc. dessutom måste man se till hur ens fot faktiskt ser ut, dvs, behöver man en smal, mellan eller bred läst? generellt så är ju pjäxorna dyrare ju smalare lästen är och ju hårdare skalet är och, givetvis, ju mer avancerad pjäxan är.</p><p></p><p>åker man bara någon eller ett par veckor om året och då i huvudsak i sverige och allmountain-åkning finns det såklart ingen anledning att hoppa i ett par stenhårda racepjäxor med 95 mm läst och 140-flex. en medelsvensson drar väl snarare mer lämpligt något i stil med 98 mm läst och 80-flex. av den ursprungliga frågan att döma så håller väl han sig i det senare segmentet och behöver därför inte kasta ut 5000 spänn på ett par pjäxor utan kan, som du säger, mycket väl hitta en pjäxa som passar hans åkning mycket bättre för halva priset.</p><p></p><p>däremot, som jag skrev tidigare, tycker jag inte att man ska göra något som helst avkall på en formgjuten sula och bara en sån kostar ju en 700 spänn i alla fall, kanske upp emot det dubbla om man gör en helt ny sula hos ortoped. jag rekommenderar dock alla att gå till en riktig skidhandel och gjuta ett par conform'able-sulor. dessa kostar 500 spänn och de flesta butiker tar en liten serviceavgift, så räkna med att landa på ca 700 spänn. det är en av de bästa investeringar man kan göra för sin skidåkning i mina ögon.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lee-nus, post: 381427, member: 58561"] precis som jag skrev så finns det ingen anledning att köpa vare sig dyrare eller styvare pjäxor än vad man verkligen behöver. man måste ju ställa sig frågorna "var nånstans i skidsystemen åker jag?, "på vilken nivå befinner jag mig?", etc. dessutom måste man se till hur ens fot faktiskt ser ut, dvs, behöver man en smal, mellan eller bred läst? generellt så är ju pjäxorna dyrare ju smalare lästen är och ju hårdare skalet är och, givetvis, ju mer avancerad pjäxan är. åker man bara någon eller ett par veckor om året och då i huvudsak i sverige och allmountain-åkning finns det såklart ingen anledning att hoppa i ett par stenhårda racepjäxor med 95 mm läst och 140-flex. en medelsvensson drar väl snarare mer lämpligt något i stil med 98 mm läst och 80-flex. av den ursprungliga frågan att döma så håller väl han sig i det senare segmentet och behöver därför inte kasta ut 5000 spänn på ett par pjäxor utan kan, som du säger, mycket väl hitta en pjäxa som passar hans åkning mycket bättre för halva priset. däremot, som jag skrev tidigare, tycker jag inte att man ska göra något som helst avkall på en formgjuten sula och bara en sån kostar ju en 700 spänn i alla fall, kanske upp emot det dubbla om man gör en helt ny sula hos ortoped. jag rekommenderar dock alla att gå till en riktig skidhandel och gjuta ett par conform'able-sulor. dessa kostar 500 spänn och de flesta butiker tar en liten serviceavgift, så räkna med att landa på ca 700 spänn. det är en av de bästa investeringar man kan göra för sin skidåkning i mina ögon. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vad kostar ett par bra pjäxor?
Tillbaka
Topp