Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
vad packar du i ryggsäcken när du ska åka bc?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 901967" data-attributes="member: 32948"><p>Indeed. Folk släpar med sig utrustning för en hel polarexpedition. </p><p>Går man dagsturer ska packningen hårdbantas. Många prylar går att ha ett exemplar av i gruppen. D.v.s. en har en karta, en har en isyxa, en har silvertejp, en har multiverktyg. Reservdelar och skit känns extremt overkill om man inte går en flerdagarstur. Man kan ju alltid vända om och ta sig ner, inte mer med det. </p><p></p><p>Själv har jag med mig i ryggsäcken: </p><p>Lavinutrustning</p><p>Extra hanskar och förstärkningsplagg (fleecejacka)</p><p>mat/vatten</p><p>solbrillor</p><p>stighudar</p><p>1 (eller flera) objekt av den utrustning som delas i gruppen</p><p></p><p>För varje pryl brukar jag fråga mig själv "seriöst, <strong>behöver</strong> jag verkligen det här?", vilket antagligen besparar mig en hel del vikt. Det enda jag har i "överflöd" är vatten.</p><p></p><p>Även på maten sparar jag vikt. Många krånglar till det med en hel arsenal av termosar, soppor i påsar, skedar och gafflar... en hej j*vla nobelmiddag! Nej, stekt ägg och baconmacka i en tunn plastpåse väger inte ett smack, innehåller en sjujäkla massa fett och grejjer och mättar rätt ordentligt. Till det dricker jag vatten och inget annat. </p><p></p><p>Jag planerar alltid turen noga och memorerar vägen, alternativa vägar, och använder mig av kompass och höjdmätare i klockan för att orientera mig. </p><p>Om jag tror att turen kräver ytterligare utrustning så tar jag med det vid behov (ex stegjärn, isyxa).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 901967, member: 32948"] Indeed. Folk släpar med sig utrustning för en hel polarexpedition. Går man dagsturer ska packningen hårdbantas. Många prylar går att ha ett exemplar av i gruppen. D.v.s. en har en karta, en har en isyxa, en har silvertejp, en har multiverktyg. Reservdelar och skit känns extremt overkill om man inte går en flerdagarstur. Man kan ju alltid vända om och ta sig ner, inte mer med det. Själv har jag med mig i ryggsäcken: Lavinutrustning Extra hanskar och förstärkningsplagg (fleecejacka) mat/vatten solbrillor stighudar 1 (eller flera) objekt av den utrustning som delas i gruppen För varje pryl brukar jag fråga mig själv "seriöst, [b]behöver[/b] jag verkligen det här?", vilket antagligen besparar mig en hel del vikt. Det enda jag har i "överflöd" är vatten. Även på maten sparar jag vikt. Många krånglar till det med en hel arsenal av termosar, soppor i påsar, skedar och gafflar... en hej j*vla nobelmiddag! Nej, stekt ägg och baconmacka i en tunn plastpåse väger inte ett smack, innehåller en sjujäkla massa fett och grejjer och mättar rätt ordentligt. Till det dricker jag vatten och inget annat. Jag planerar alltid turen noga och memorerar vägen, alternativa vägar, och använder mig av kompass och höjdmätare i klockan för att orientera mig. Om jag tror att turen kräver ytterligare utrustning så tar jag med det vid behov (ex stegjärn, isyxa). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
vad packar du i ryggsäcken när du ska åka bc?
Tillbaka
Topp