Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vad ska jag ha för skidor? Ganska ny på skidor och gillar det!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Halvsmurfen" data-source="post: 1300185" data-attributes="member: 144956"><p>Eftersom du är van att glida på snö så kommer du att utvecklas snabbt. Det du tycker är bra nu kommer att vara fel om något år. Samma sak åt andra hållet. Köper du ett för avancerade skidor så kommer det kanske att hålla igen utvecklingen. Så dessa skidor är inte dina forever utan ett steg på vägen. Jag gissar om det handlar om offpiståkning så tar du fram brädan. Det som då skidorna ska vara till för är pist och uppåkt pist.</p><p></p><p>Med ovanstående spec skulle jag sikta i frontside segmentet för att fixa uppåkt pist. Dvs lite bredare pistskida strax över 80mm i midja med lite lagom med tiprocker. Gå inte på toppmodellerna (av någon försäljning anledning brukar alla ha något i stil med 80 82 84 86) så då både radie blir längre samt att skidan blir styvare. Alla större tillverkare har något i 80-83. Notera att frontside skidor brukar ha lite längre radie än rena pistskidor men jag skulle inte hänga upp mig på, ungefär 16m är vettigt. Längd är en lurig fråga men det finns en kalkylator här på freeride. Jag skulle väl gissa på en 174-ish vore lämpligt. Leta på rea nu på nätet. Dessa inkluderar ofta bindning vilket håller ner priset.</p><p></p><p>För övrigt håller jag med om att se till att du har ett par vettiga pjäxor som inte är för stora. Men ärligt talat du behöver ingen race fit heller.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Halvsmurfen, post: 1300185, member: 144956"] Eftersom du är van att glida på snö så kommer du att utvecklas snabbt. Det du tycker är bra nu kommer att vara fel om något år. Samma sak åt andra hållet. Köper du ett för avancerade skidor så kommer det kanske att hålla igen utvecklingen. Så dessa skidor är inte dina forever utan ett steg på vägen. Jag gissar om det handlar om offpiståkning så tar du fram brädan. Det som då skidorna ska vara till för är pist och uppåkt pist. Med ovanstående spec skulle jag sikta i frontside segmentet för att fixa uppåkt pist. Dvs lite bredare pistskida strax över 80mm i midja med lite lagom med tiprocker. Gå inte på toppmodellerna (av någon försäljning anledning brukar alla ha något i stil med 80 82 84 86) så då både radie blir längre samt att skidan blir styvare. Alla större tillverkare har något i 80-83. Notera att frontside skidor brukar ha lite längre radie än rena pistskidor men jag skulle inte hänga upp mig på, ungefär 16m är vettigt. Längd är en lurig fråga men det finns en kalkylator här på freeride. Jag skulle väl gissa på en 174-ish vore lämpligt. Leta på rea nu på nätet. Dessa inkluderar ofta bindning vilket håller ner priset. För övrigt håller jag med om att se till att du har ett par vettiga pjäxor som inte är för stora. Men ärligt talat du behöver ingen race fit heller. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vad ska jag ha för skidor? Ganska ny på skidor och gillar det!
Tillbaka
Topp