Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Vad ska man ta betalt av liftare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="perbac" data-source="post: 493857" data-attributes="member: 40117"><p>Har själv bil och är oftast den som kör om vi ska iväg och åka. Handlar mest om resor innom sverige, men ca 150 mil vardera resan.</p><p></p><p>Brukar inte räkna med värdeminskningen, dock så har jag åkt på att försäkra upp bilen till 2500 mil/år på grund av alla skid resor. Vilket gav mig en merkostnad på 2000:-/år.</p><p></p><p>Vi brukar praktisera följande metod:</p><p></p><p>Vi rundar upp vad bilen drar till normalt litern/mil</p><p>Vi gör samma med soppa priset, vi rundar upp priset på dyraste macken vi tankat på under resan.</p><p></p><p>Vi delar upp den slutgiltiga kostnaden (soppa, etc) på alla som åkt i bilen inklusive mig som chaufför.</p><p></p><p>För de övriga avrundar vi sedan upp kostnaden 20-50:-.</p><p></p><p>Hmm, nu när jag skriver det här så låter det inte alls så smidigt, men det funkar för oss.</p><p></p><p>I slutändan så får jag mig ett bidrag till spolarvätska, försäkring, slitage etc.</p><p></p><p>Det täcker inte i närheten allt, då det totalt kanske handlar om 300:- som dom tillsammans betalar extra, men det är i alla fall en symbolisk summa och det nöjer jag mig med.</p><p></p><p>Vad gäller böter så får chauffören ta den stora smällen men dom andra som åkt i bilen brukar pitcha in en slant var. Ofta sitter ju alla i bilen och vill fram så snabbt som möjligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="perbac, post: 493857, member: 40117"] Har själv bil och är oftast den som kör om vi ska iväg och åka. Handlar mest om resor innom sverige, men ca 150 mil vardera resan. Brukar inte räkna med värdeminskningen, dock så har jag åkt på att försäkra upp bilen till 2500 mil/år på grund av alla skid resor. Vilket gav mig en merkostnad på 2000:-/år. Vi brukar praktisera följande metod: Vi rundar upp vad bilen drar till normalt litern/mil Vi gör samma med soppa priset, vi rundar upp priset på dyraste macken vi tankat på under resan. Vi delar upp den slutgiltiga kostnaden (soppa, etc) på alla som åkt i bilen inklusive mig som chaufför. För de övriga avrundar vi sedan upp kostnaden 20-50:-. Hmm, nu när jag skriver det här så låter det inte alls så smidigt, men det funkar för oss. I slutändan så får jag mig ett bidrag till spolarvätska, försäkring, slitage etc. Det täcker inte i närheten allt, då det totalt kanske handlar om 300:- som dom tillsammans betalar extra, men det är i alla fall en symbolisk summa och det nöjer jag mig med. Vad gäller böter så får chauffören ta den stora smällen men dom andra som åkt i bilen brukar pitcha in en slant var. Ofta sitter ju alla i bilen och vill fram så snabbt som möjligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Vad ska man ta betalt av liftare?
Tillbaka
Topp