Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad skulle du vilja läsa om i ett resereportage?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 980696" data-attributes="member: 45951"><p>Tja!</p><p></p><p>Skönt ändå - om du kommer undan med att ta bra bilder. </p><p></p><p>Personligen tycker jag att ett resereportage ska innehålla ett par saker för att göra det intressant. Underlätta för resenären/läsaren:</p><p></p><p>Hur tar jag mig till ett ställe? Transfer, flyg, båt, bil, tåg, luftballong? Vilka bokar jag med, vilka bör jag undvika? Var bor jag? Fördelar och nackdelar med olika boenden. Nära backen, bra varför? En annan by, dåligt därför? Någon rad om ett hotell eller två så jag kan bilda mej en uppfattning om hur det skulle kunna vara att bo där, utan att läsa en beskrivning på hotellets hemsida. Stämningen i byn. Vad är det för by? Passar den för vad jag vill ha ut av en alp-by?</p><p></p><p>Berget, åkningen? Vilken typ av åkning får jag om jag åker dit? Liftsystemet, vilken typ av skidåkare huserar där? Danskar? Tyskar? Hitler? Göring? Liftwaffe? Finns det en park? Lättillgänglig offpist? Vad kostar en guide? Pratar de engelska? Går det att äta bra mitt i backen? Vad kostar liftkorten? </p><p></p><p>Ovan känns rätt basic och generellt för ett skidrelaterat resereportage. </p><p></p><p>Vidare tycker jag om att läsa vad som är specifikt för just orten. Ge mej något som övertygar mej om att du varit där och haft dina ögon öppna. Att du som skrivit engagerat dig i att ta reda på fakta, både fakta som går att läsa i böcker men framför allt fakta som säger mig att du varit där. Var lite personlig. Lägg in ett par egna värderingar i saker och ting och låt mig som läsare avgöra om jag tycker som du eller inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 980696, member: 45951"] Tja! Skönt ändå - om du kommer undan med att ta bra bilder. Personligen tycker jag att ett resereportage ska innehålla ett par saker för att göra det intressant. Underlätta för resenären/läsaren: Hur tar jag mig till ett ställe? Transfer, flyg, båt, bil, tåg, luftballong? Vilka bokar jag med, vilka bör jag undvika? Var bor jag? Fördelar och nackdelar med olika boenden. Nära backen, bra varför? En annan by, dåligt därför? Någon rad om ett hotell eller två så jag kan bilda mej en uppfattning om hur det skulle kunna vara att bo där, utan att läsa en beskrivning på hotellets hemsida. Stämningen i byn. Vad är det för by? Passar den för vad jag vill ha ut av en alp-by? Berget, åkningen? Vilken typ av åkning får jag om jag åker dit? Liftsystemet, vilken typ av skidåkare huserar där? Danskar? Tyskar? Hitler? Göring? Liftwaffe? Finns det en park? Lättillgänglig offpist? Vad kostar en guide? Pratar de engelska? Går det att äta bra mitt i backen? Vad kostar liftkorten? Ovan känns rätt basic och generellt för ett skidrelaterat resereportage. Vidare tycker jag om att läsa vad som är specifikt för just orten. Ge mej något som övertygar mej om att du varit där och haft dina ögon öppna. Att du som skrivit engagerat dig i att ta reda på fakta, både fakta som går att läsa i böcker men framför allt fakta som säger mig att du varit där. Var lite personlig. Lägg in ett par egna värderingar i saker och ting och låt mig som läsare avgöra om jag tycker som du eller inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vad skulle du vilja läsa om i ett resereportage?
Tillbaka
Topp