Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad tycker du är svårast med Carving?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1242320" data-attributes="member: 144594"><p>Det gick ju gick att få till hyggligt skärande svängar även på ”pre-carving”-skidor, i princip utan midja (eller med nästan tresiffrig radie). Hur var det möjligt? Jo, antar jag, genom att den kantade skidan böjdes i sin längdriktning, och att denna böj skapde en dynamisk ”radie” på skidan.</p><p></p><p>Nu talar jag alltså inte om den böj/radie som uppstår om man lägger en modern skida på kant och trycker ner hela kanten i snön, utan den böjning som går utöver det. </p><p></p><p>Jag tänker att denna mekanism har stor betydelse även med dagens ”midjeskidor”. Att ”kanta” är en sak, men att agera så att man med god teknik (och utan utan enorm hastighet och/eller kraft) får till den där böjen på skidorna bör ju vara en viktig faktor. Som kanske är svårare att få ordning på än själva kantningen. Kanske är det t o m där som mångas begränsning ligger?</p><p>Är jag fel ute?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1242320, member: 144594"] Det gick ju gick att få till hyggligt skärande svängar även på ”pre-carving”-skidor, i princip utan midja (eller med nästan tresiffrig radie). Hur var det möjligt? Jo, antar jag, genom att den kantade skidan böjdes i sin längdriktning, och att denna böj skapde en dynamisk ”radie” på skidan. Nu talar jag alltså inte om den böj/radie som uppstår om man lägger en modern skida på kant och trycker ner hela kanten i snön, utan den böjning som går utöver det. Jag tänker att denna mekanism har stor betydelse även med dagens ”midjeskidor”. Att ”kanta” är en sak, men att agera så att man med god teknik (och utan utan enorm hastighet och/eller kraft) får till den där böjen på skidorna bör ju vara en viktig faktor. Som kanske är svårare att få ordning på än själva kantningen. Kanske är det t o m där som mångas begränsning ligger? Är jag fel ute? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad tycker du är svårast med Carving?
Tillbaka
Topp