Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad tycker du är svårast med Carving?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jarnebring" data-source="post: 1242334" data-attributes="member: 131147"><p>Att inse att jag med åldern bör gå över till mjukare skidor som är enklare att böja in i en skarpare sväng. Hålla mig tillräckligt stark.</p><p>Detta kan delvis vara svaret på [USER=175247]@PisteCarver[/USER] frågan om att carva i branta backar. För att kunna göra en ren carv behöver man få upp skidorna på kant (visa undersidan för bystanders). Vid det läget gör man det som ibland beskrivs som "park and ride". Nästa steg är att få in/ner kraft i brättena på skidorna, så att dom böjs och svängen blir tajtare. Med bra teknik och en stark kropp kan man "översätta" mycket av farten man har till kraft ner i skidan. Med sämre teknik behövs följaktligen mer fart för att lika mycket kraft kommer ner i skidan och den böjs på samma sätt. Vikt spelar en viss roll, men inte så mycket som teknik och fart. Att göra "kompletta" svängar är sättet att kontrollera fart. Inte nypa av svängen och göra svängväxling för tidigt.</p><p>Man kan åka med smal och bred skidföring. Smal är att föredra (inte helt ihop som förr) eftersom bred ofta ger för mycket vikt på innerskidan i sväng.</p><p>Har också "lärt om" eftersom jag började åka som barn på 1980-talet. Har därefter haft barn som tävlat och varit engagerad i racing under 10-talet--så har fått en inblick i modern racing och fått "lära om". Och glöm inte gymmet. Det är svårt att åka bra och utnyttja utrustningen om man inte har lite styrka i bål och ben.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jarnebring, post: 1242334, member: 131147"] Att inse att jag med åldern bör gå över till mjukare skidor som är enklare att böja in i en skarpare sväng. Hålla mig tillräckligt stark. Detta kan delvis vara svaret på [USER=175247]@PisteCarver[/USER] frågan om att carva i branta backar. För att kunna göra en ren carv behöver man få upp skidorna på kant (visa undersidan för bystanders). Vid det läget gör man det som ibland beskrivs som "park and ride". Nästa steg är att få in/ner kraft i brättena på skidorna, så att dom böjs och svängen blir tajtare. Med bra teknik och en stark kropp kan man "översätta" mycket av farten man har till kraft ner i skidan. Med sämre teknik behövs följaktligen mer fart för att lika mycket kraft kommer ner i skidan och den böjs på samma sätt. Vikt spelar en viss roll, men inte så mycket som teknik och fart. Att göra "kompletta" svängar är sättet att kontrollera fart. Inte nypa av svängen och göra svängväxling för tidigt. Man kan åka med smal och bred skidföring. Smal är att föredra (inte helt ihop som förr) eftersom bred ofta ger för mycket vikt på innerskidan i sväng. Har också "lärt om" eftersom jag började åka som barn på 1980-talet. Har därefter haft barn som tävlat och varit engagerad i racing under 10-talet--så har fått en inblick i modern racing och fått "lära om". Och glöm inte gymmet. Det är svårt att åka bra och utnyttja utrustningen om man inte har lite styrka i bål och ben. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad tycker du är svårast med Carving?
Tillbaka
Topp