Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad tycker du är svårast med Carving?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bah" data-source="post: 1242552" data-attributes="member: 12203"><p>Ang plöstryck: Har du en mjuk skida behövs inte så mycket tryck för att få den att svänga, det räcker i stort sett att luta sig. Vilket är bra när man skall lära sig carving, det gör det enklare trots dålig teknik.</p><p>Men har du ett par styva skidor, så behövs det desto mer tryck.</p><p>Rätt carvingteknik är dock att ha tryck fram på skidan vid svänginitiering, får att få skidan att böja sig och därmed svänga mer med ett bra skär.</p><p>Så framvikt och kanta - och sedan lita på skidan är ett bra tänk!</p><p></p><p>Jag gillar en övning där man skall tänka sig att yttre axeln skall falla in innanför spetsen på innerskidan. I början kommer det kännas som du kommer att ramla (vilket du kanske gör om du har bakvikt), men sedan lär man sig lite på att skidan kommer rädda en, och du kommer stegvis våga luta dig mer framåt och inåt och lära känna din skida bättre.</p><p></p><p>Som exempel kan jag nämna ett par styva senior-tävlings-gs jag haft, i klubben är det få som kan få dem att svänga om de inte är på nivå skidgymnasium årskurs 2/3 eller bättre. De flesta lutar sig som vanlig med halvkasst tryck, och sedan ligger de pladask på backen då inte skidan svängde som förväntat. De skidorna kräver massa tryck för att svänga öht, men när man behärskar dem sitter man som på räls även i den brantaste och isigaste backe (där en mjuk "turist"-skida släpper och man får sladd).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bah, post: 1242552, member: 12203"] Ang plöstryck: Har du en mjuk skida behövs inte så mycket tryck för att få den att svänga, det räcker i stort sett att luta sig. Vilket är bra när man skall lära sig carving, det gör det enklare trots dålig teknik. Men har du ett par styva skidor, så behövs det desto mer tryck. Rätt carvingteknik är dock att ha tryck fram på skidan vid svänginitiering, får att få skidan att böja sig och därmed svänga mer med ett bra skär. Så framvikt och kanta - och sedan lita på skidan är ett bra tänk! Jag gillar en övning där man skall tänka sig att yttre axeln skall falla in innanför spetsen på innerskidan. I början kommer det kännas som du kommer att ramla (vilket du kanske gör om du har bakvikt), men sedan lär man sig lite på att skidan kommer rädda en, och du kommer stegvis våga luta dig mer framåt och inåt och lära känna din skida bättre. Som exempel kan jag nämna ett par styva senior-tävlings-gs jag haft, i klubben är det få som kan få dem att svänga om de inte är på nivå skidgymnasium årskurs 2/3 eller bättre. De flesta lutar sig som vanlig med halvkasst tryck, och sedan ligger de pladask på backen då inte skidan svängde som förväntat. De skidorna kräver massa tryck för att svänga öht, men när man behärskar dem sitter man som på räls även i den brantaste och isigaste backe (där en mjuk "turist"-skida släpper och man får sladd). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Vad tycker du är svårast med Carving?
Tillbaka
Topp