Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vadå belagsstruktur?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bayd99" data-source="post: 1241847" data-attributes="member: 177889"><p>Som längdskidåkare brukar man kunna säga att skidan i sig är den viktigaste faktorn (spann, belag som bestämmer). I varmt före så går en skida med grövre struktur i allmänhet bättre och i kallt en med finare struktur om man ska göra det lätt. Har testat olika typer av stålsickling men använder mig idag bara av stenslipning och vanlig valla ovanpå. Om man ska dra det hela till alpint så kan du se skillnaden i struktur mellan en pist och friåkningsskida. En friåkningsskida har oftast en väldigt fin platt struktur och en pistskida en klart grövre (tror själv att detta har att göra med att man vill att en friåkningsskida ska vara lättare och mer följsam att sladda med, kan dock ej understryka detta). Hur som helst så upplever jag att mina pistskidor har bra mycket bättre glid. Anledningen att vallan spelar mycket mindre roll inom alpint är troligtvis att de tävlar på nästan identiska underlag hela tiden (är underlaget dåligt så kör de inte tävlingen, man vet att det kommer vara hårt och isigt), man vet troligtvis vad som kommer gå fort. Det man ska ska veta är att direkt när belaget på en skida utsätts för luft så börjar det sakta oxidera, fort i direkt solljus. Därför så står en tävlingsskida inom längs eller alpint sällan utan paraffin ens över natten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bayd99, post: 1241847, member: 177889"] Som längdskidåkare brukar man kunna säga att skidan i sig är den viktigaste faktorn (spann, belag som bestämmer). I varmt före så går en skida med grövre struktur i allmänhet bättre och i kallt en med finare struktur om man ska göra det lätt. Har testat olika typer av stålsickling men använder mig idag bara av stenslipning och vanlig valla ovanpå. Om man ska dra det hela till alpint så kan du se skillnaden i struktur mellan en pist och friåkningsskida. En friåkningsskida har oftast en väldigt fin platt struktur och en pistskida en klart grövre (tror själv att detta har att göra med att man vill att en friåkningsskida ska vara lättare och mer följsam att sladda med, kan dock ej understryka detta). Hur som helst så upplever jag att mina pistskidor har bra mycket bättre glid. Anledningen att vallan spelar mycket mindre roll inom alpint är troligtvis att de tävlar på nästan identiska underlag hela tiden (är underlaget dåligt så kör de inte tävlingen, man vet att det kommer vara hårt och isigt), man vet troligtvis vad som kommer gå fort. Det man ska ska veta är att direkt när belaget på en skida utsätts för luft så börjar det sakta oxidera, fort i direkt solljus. Därför så står en tävlingsskida inom längs eller alpint sällan utan paraffin ens över natten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vadå belagsstruktur?
Tillbaka
Topp