Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vadå belagsstruktur?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="KaitsuH" data-source="post: 1241893" data-attributes="member: 59050"><p>Jag som åker bräda, vet mycket väl, att om brädan glider dåligt, då måste man äta skit (vandra nånstans mitt i skogen i midja djupt snö) allt för ofta.</p><p></p><p>Viktigaste är, att belaget är inte smutsigt. På vårtiden måste man putsa belaget nästan varje dag. Vallningen är inte så viktigt.</p><p></p><p>För blöt snö nån grov strukstur, för torr snö finare. Men även i torr kall snö borde man ha nån fin struktur. Ingen struktur alls är inte bra, ingenstans.</p><p></p><p>För vår eller sommaråkning, t.ex i Hintertux, är det bäst att ha en mycket grov struktur, men inte alls valla! Valla absorberar ganska mycket allt skit, och ett ovallat belag är enklare att rena/putsa. Jag använder nuförtiden sådana clean&glide vätskor, t.ex. det här: <a href="https://www.stadium.se/sport/langd/valla-tillbehor/315781101/vauhti.clean-glide.red" target="_blank">https://www.stadium.se/sport/langd/valla-tillbehor/315781101/vauhti.clean-glide.red</a></p><p></p><p>Om svängar. Vi brädåkare har inga stavar. Jag brukar försöka skaffa så mycket fart som bara möjligt, om jag ser, att där kommer ett planare ställe på pisten. Och på transportsträckor! Men vad fan gör skidåkare: de svänger och svänger, hit och dit, dit och hit, till höger, och till vänster. Och då stavar dem. De stavar mer än Frida Karlsson och William Poromaa tillsammans! Och vad gör jag: kan inte få tillräckligt med fart och vandrar då liksom Snusmumriken.</p><p>Kära skidåkare, sväng inte så mycket!</p><p>P.S. Pistecarvers friåkningsskida har en mycket liten struktur. Jag ville ha kanske någon litet större för all round.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KaitsuH, post: 1241893, member: 59050"] Jag som åker bräda, vet mycket väl, att om brädan glider dåligt, då måste man äta skit (vandra nånstans mitt i skogen i midja djupt snö) allt för ofta. Viktigaste är, att belaget är inte smutsigt. På vårtiden måste man putsa belaget nästan varje dag. Vallningen är inte så viktigt. För blöt snö nån grov strukstur, för torr snö finare. Men även i torr kall snö borde man ha nån fin struktur. Ingen struktur alls är inte bra, ingenstans. För vår eller sommaråkning, t.ex i Hintertux, är det bäst att ha en mycket grov struktur, men inte alls valla! Valla absorberar ganska mycket allt skit, och ett ovallat belag är enklare att rena/putsa. Jag använder nuförtiden sådana clean&glide vätskor, t.ex. det här: [URL]https://www.stadium.se/sport/langd/valla-tillbehor/315781101/vauhti.clean-glide.red[/URL] Om svängar. Vi brädåkare har inga stavar. Jag brukar försöka skaffa så mycket fart som bara möjligt, om jag ser, att där kommer ett planare ställe på pisten. Och på transportsträckor! Men vad fan gör skidåkare: de svänger och svänger, hit och dit, dit och hit, till höger, och till vänster. Och då stavar dem. De stavar mer än Frida Karlsson och William Poromaa tillsammans! Och vad gör jag: kan inte få tillräckligt med fart och vandrar då liksom Snusmumriken. Kära skidåkare, sväng inte så mycket! P.S. Pistecarvers friåkningsskida har en mycket liten struktur. Jag ville ha kanske någon litet större för all round. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vadå belagsstruktur?
Tillbaka
Topp