Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Våga vägra Gore-Tex - Bra skidkläder utan membran?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bjanne" data-source="post: 604831" data-attributes="member: 56758"><p>med tanke på att gore-tex utprövats av nasa och används i rymdpromenadsdräkterna för att hålla ett tror jag nog att tillverkaren håller vad de lovar. Dessutom har jag ganska stor erfarenhet av att idrotta (jolle segling på juniorelitnivå, ställer höga krav på hållbarhet och andasfunktion i typ torrdräkter och vattentäta ytterplagg) i funktionskläder, membran, coating och "heltätt". Det enda jag kan säga är att så länge du håller ditt plagg impregnerat så att yttertygets fibrer inte suger upp vatten (detta är en nyckelfunktion för ett andas plagg, då det blir som ett lock när yttertyget suger upp vatten) så är membran det klart bästa och jag kan personligen inte tänka mig att sätta på mig något annat. Coating håller jag mig undan då den tyvärr inte tål hård användning. "Heltätt" är bra men oftast finns detta bara på gamla plagg, och dessa håller tyvärr inte tätt pga ålder. Ska även tilläggas att jag anser mig vara en svettig typ.</p><p></p><p>När det kommer till att gore-tex i princip äger hela marknaden för membran och att tillverkarna väljer just gore-tex trots licenser och dyra tyginköp, så är det helt enkelt för att gore-tex ligger så mycket före i utveckling och är sjukt mycket bättre än alla andra alternativ på marknaden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bjanne, post: 604831, member: 56758"] med tanke på att gore-tex utprövats av nasa och används i rymdpromenadsdräkterna för att hålla ett tror jag nog att tillverkaren håller vad de lovar. Dessutom har jag ganska stor erfarenhet av att idrotta (jolle segling på juniorelitnivå, ställer höga krav på hållbarhet och andasfunktion i typ torrdräkter och vattentäta ytterplagg) i funktionskläder, membran, coating och "heltätt". Det enda jag kan säga är att så länge du håller ditt plagg impregnerat så att yttertygets fibrer inte suger upp vatten (detta är en nyckelfunktion för ett andas plagg, då det blir som ett lock när yttertyget suger upp vatten) så är membran det klart bästa och jag kan personligen inte tänka mig att sätta på mig något annat. Coating håller jag mig undan då den tyvärr inte tål hård användning. "Heltätt" är bra men oftast finns detta bara på gamla plagg, och dessa håller tyvärr inte tätt pga ålder. Ska även tilläggas att jag anser mig vara en svettig typ. När det kommer till att gore-tex i princip äger hela marknaden för membran och att tillverkarna väljer just gore-tex trots licenser och dyra tyginköp, så är det helt enkelt för att gore-tex ligger så mycket före i utveckling och är sjukt mycket bättre än alla andra alternativ på marknaden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Våga vägra Gore-Tex - Bra skidkläder utan membran?
Tillbaka
Topp