Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vägen till en smärtfri pjäxa
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1297506" data-attributes="member: 179533"><p>Jag är min egen bootfitter, har tillverkat mina egna verktyg för att forma skalet och utvecklat mina egna metoder genom att prova mig fram.</p><p>Det viktigaste jag har lärt mig angående att trycka punkter är hur viktigt det är att vara extremt noggrann med placeringen av tryckpunkten. Det räcker med en ynka mm fel åt något håll för att problemet inte ska lösas. Jag fäster en liten magnet på utsidan av linern vid problempunkten och en till magnet visar motsvarande punkt på utsidan av skalet. Har inte sett någon bootfitter som klarar av att vara lika exakt vid placering av tryckpunkter, men med en bra bootfitter kan du gå tillbaks och korrigera tills det blir rätt.</p><p>Jag formar även mina egna sulor och min erfarenhet säger att en sula formad efter en avslappnad fot är många gånger bättre än de sulor som sportbutikerna formar efter en fot med tryck eller halvtryck. Tror det finns ortopeder som formar efter avslappnad fot men inte sportbutiker.</p><p></p><p>Tillägg:</p><p>Jag rekommenderar att du går till en bra bootfitter på en skidort dit du kan gå tillbaka flera gånger under tiden du åker snarare än att göra det i Stockholm. (Går ju iofs att åka skidor i Sthlm också även på sommaren numera).</p><p></p><p>Tillägg 2:</p><p>Någon annan som har formgjutna sulor formade efter avslappnad fot som kan bekräfta/dementera att dessa sulor är överlägsna?</p><p></p><p>Tillägg 3:</p><p>Det är vanligt med vissa besvär första och andra åkdagen även med bra sittande pjäxor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1297506, member: 179533"] Jag är min egen bootfitter, har tillverkat mina egna verktyg för att forma skalet och utvecklat mina egna metoder genom att prova mig fram. Det viktigaste jag har lärt mig angående att trycka punkter är hur viktigt det är att vara extremt noggrann med placeringen av tryckpunkten. Det räcker med en ynka mm fel åt något håll för att problemet inte ska lösas. Jag fäster en liten magnet på utsidan av linern vid problempunkten och en till magnet visar motsvarande punkt på utsidan av skalet. Har inte sett någon bootfitter som klarar av att vara lika exakt vid placering av tryckpunkter, men med en bra bootfitter kan du gå tillbaks och korrigera tills det blir rätt. Jag formar även mina egna sulor och min erfarenhet säger att en sula formad efter en avslappnad fot är många gånger bättre än de sulor som sportbutikerna formar efter en fot med tryck eller halvtryck. Tror det finns ortopeder som formar efter avslappnad fot men inte sportbutiker. Tillägg: Jag rekommenderar att du går till en bra bootfitter på en skidort dit du kan gå tillbaka flera gånger under tiden du åker snarare än att göra det i Stockholm. (Går ju iofs att åka skidor i Sthlm också även på sommaren numera). Tillägg 2: Någon annan som har formgjutna sulor formade efter avslappnad fot som kan bekräfta/dementera att dessa sulor är överlägsna? Tillägg 3: Det är vanligt med vissa besvär första och andra åkdagen även med bra sittande pjäxor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vägen till en smärtfri pjäxa
Tillbaka
Topp