Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Väggen i Sälen, hur brant?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Christerson" data-source="post: 541766" data-attributes="member: 86392"><p>Hej</p><p></p><p>U_frii eller ulrik eller vad jag nu ska kallade dig. </p><p></p><p>Jag har jobbat i hundfjället och kan till en början berätta att väggen är snorbrant och 45 grader, vilket är detsamma som 100 %, vilket för er som inte fattar de kan tilläggas att % används vid lutningsmätning av skidbackar. Man kan stanna i väggen, men det är absolut ingen familjebacke. </p><p></p><p>Sen tycker jag att ni borde läsa på er historia lite, Väggen har sedan den byggdes tills det att chocken byggdes, varit en stor marknadsföringsgrej för Sälen och Hundfjället, eftersom den då var Skandinaviens brantaste backe. Chocken är 48 grader och tog därför över platsen som skandinaviens brantaste från väggen, när den byggdes. Jag har även gjort en säsong i Åre. Slalombacken i Åre är brant men inte så brant som väggen, rättså långt ifrån faktiskt. Slalombacken är så brant som du angav lite drygt 30 grader.</p><p></p><p>Dock kan jag säga att 45 grader är antagligen på det brantaste stället, för ju brantare den är desto bättre reklam, varför ska man då inte gå ut med den brantaste siffran längs backen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Christerson, post: 541766, member: 86392"] Hej U_frii eller ulrik eller vad jag nu ska kallade dig. Jag har jobbat i hundfjället och kan till en början berätta att väggen är snorbrant och 45 grader, vilket är detsamma som 100 %, vilket för er som inte fattar de kan tilläggas att % används vid lutningsmätning av skidbackar. Man kan stanna i väggen, men det är absolut ingen familjebacke. Sen tycker jag att ni borde läsa på er historia lite, Väggen har sedan den byggdes tills det att chocken byggdes, varit en stor marknadsföringsgrej för Sälen och Hundfjället, eftersom den då var Skandinaviens brantaste backe. Chocken är 48 grader och tog därför över platsen som skandinaviens brantaste från väggen, när den byggdes. Jag har även gjort en säsong i Åre. Slalombacken i Åre är brant men inte så brant som väggen, rättså långt ifrån faktiskt. Slalombacken är så brant som du angav lite drygt 30 grader. Dock kan jag säga att 45 grader är antagligen på det brantaste stället, för ju brantare den är desto bättre reklam, varför ska man då inte gå ut med den brantaste siffran längs backen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Väggen i Sälen, hur brant?
Tillbaka
Topp