Väglag i Trysil sökes...

kanzie

Ny medlem
Väglag i Trysil sökes...
Jag skall susa upp med min lilla bil till Trysil till helgen men har bara sommardäck på, vill verkligen inte montera på vinterdäck om det inte är absolut nödvändigt. Hur ser det ut på vägarna där uppe nu?

Väglag i Trysil sökes...
... och hur såg det ut i Göteborg förra veckan? Med tanke på väderprognosen inför helgen är det inte bara olagligt utan dessutom riktigt farligt att köra bil i fjällen med sommardäck. Vintern är inte slut och torra vägar kan förvandlas till hala vintervägar på nolltid ... Sätt på vinterdäcken!

/MM

Väglag i Trysil sökes...
Pä nätterna är det fortfarande minusgrader ifjällen med omnejd, så vägarna fryser på under natten och blir snorhala. Vägarna tinar visserligen en aning under dagen, men i skuggpartier är det fortfarande halt. Släng på vinterdäcken.

Väglag i Trysil sökes...
Det är inte en fråga om att inte orka byta däck, utan snarare en fråga om att resbudgeten rök iom. oplanerade reparationer. Det är inte som att jag kommer att susa runt i fjällen med bilen utan ta mig upp och sedan hem igen en vecka senare.

Jag har inga vinterdäck då bilen står i garage på vintrarna och här i Götet är vägarna fina. Alternativet är att det inte blir någon resa alls vad det verkar nu.

Men vägarna är bar iaf. För så länge de är snöiga och slaskiga så är det jobbigt att köra med sommardäck, det gör jag inte om, men är det bara kan man med försiktighet och planera sina sträckor ta sig långt.

Väglag i Trysil sökes...
Klart du måste ha vinterdäck! Att köra med annat är en onödig risk, för både dig och dina medtrafikanter.

Väglag i Trysil sökes...
Jao, det ser inte bättre ut.
Tack för råden,

är det ingen som har fyra 13" vinterdäck liggandes i göteborg?

Tillbaka
Topp