Vägval till Åre - Vore tacksam för svar

magnus764

Ny medlem
Hejsan!

Jag bor i Göteborgstrakten och om några veckor ska jag och min familj bila upp till Åre. Jag undrar om de som har erfarenhet av att bila den här sträckan kan tipsa om vilken väg som är bäst/snabbast. Jag har kollat på Google, Eniro samt frågat en som jag känner och fått lite olika svar:

Alternativ 1: väg 45 via Trollhättan-Torsby-Mora-Sveg-Stenstavik-Åre
Alternativ 2: Göteborg-Mariestad-Mora-Sveg-Stenstavik-Åre
Alternativ 3: Göteborg-Oslo-Trondheim-Åre

Vilken väg tycker ni är bäst?

Senast ändrad:
Åk INTE E6 genom Norge. Du kommer att bli tokig. Den e smal och slingrig och Norskarna kör om när det inte går.

45an är OK

alternativ 1 är nog bäst av dessa, det är inte så himla kul på 45:an men det är absolut bättre än E6, och drygt 10 mil kortare enligt eniro. Det är inte så roligt mellan mariestad och filipstad så den vägen rekommenderas inte.

Ett litet tips: efter Sveg, kör över vemdalen till åsarna istället för den 45:an, dvs väg 84 först och sen mot östersund igen.
Ladda med billekar!

Bly84 sa:
alternativ 1 är nog bäst av dessa, det är inte så himla kul på 45:an men det är absolut bättre än E6, och drygt 10 mil kortare enligt eniro. Det är inte så roligt mellan mariestad och filipstad så den vägen rekommenderas inte.

Ett litet tips: efter Sveg, kör över vemdalen till åsarna istället för den 45:an, dvs väg 84 först och sen mot östersund igen.
Ladda med billekar!
Varför tycker du att man ska åka via Vemdalen? Den vägen är väl mindre och något längre, eller har jag fel?

göteborg-stockholm-uppsala-sundsvall-östersund-åre är ganska bra då man kan hålla högre fart på motorvägen längs kusten.

Det är snabbare att köra som Bly84 skriver.
Färre fartkameror. mindre trafik samt att vägarna inte är saltade, så man slipper smeten

Man åker INTE via Sundsvall när man åker från Stockholm.
Fem mil längre...

Men att åka via Stockholm från Göteborg är en omväg på ca 25 mil.

Sökte på Göteborg-Åre

Eniro tycker att man ska åka genom Norge..Alla som kört i Norge vet att man inte kör där.
Hitta.se tycker att man ska åka 45:an via Östersund, inte vänster i Svenstavik inte (4 mil längre)...

Ja, Jösses.

45:an hela vägen till svenstavik, sväng mot åre eller trondheim eller hallen eller vad det nu står.. den vägen åker vi alltid när vi ska från åre ut i Europa eller liknande.

Hehe, ja det lär ju vara snabbaste vägen...

Kanske lite dyrt till en hel familj.
Han kanske ska skicka ungarna med flyget så blir det tyst i bilen :-)

Snödjup

Tillbaka
Topp