Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
val av filter till Contour HD
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bakkeboy" data-source="post: 869425" data-attributes="member: 69184"><p>Jag vet inte exakt hur Contouren fungerar men att du har problem med att bilden är för ljus (överexponerad) har att göra inställningarna. Moderna kameror har normalt en ljusmätare, om denna är fel inställd så kan bilden bli för mörk eller ljus. När du väl monterar på ett gråfilter kommer kameran exponera bilden ljusare i förhållande till innan. I slutändan ser bilden (typ) likadan ut. </p><p>Se i inställningarna om du istället kan ställa ned exponeringen några steg.. Börja tex med -2,0ev.</p><p>Dock tycker jag det är lite knasigt att det blir ljusare... I regel vill kameran underexponera när du fotar i snö.. </p><p></p><p>Var inte rädda för polfilter. Tvärt om så rekommenderar jag er starkt att testa det. Jag jobbar själv som fotograf och det är extremt sällan jag fotar utan polfilter. Det ni kommer se störts skillnad på är att det mörkar ned himmeln, speciellt i 90° till solen. Brukar få förgrunden att poppa rejält! =) </p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bakkeboy, post: 869425, member: 69184"] Jag vet inte exakt hur Contouren fungerar men att du har problem med att bilden är för ljus (överexponerad) har att göra inställningarna. Moderna kameror har normalt en ljusmätare, om denna är fel inställd så kan bilden bli för mörk eller ljus. När du väl monterar på ett gråfilter kommer kameran exponera bilden ljusare i förhållande till innan. I slutändan ser bilden (typ) likadan ut. Se i inställningarna om du istället kan ställa ned exponeringen några steg.. Börja tex med -2,0ev. Dock tycker jag det är lite knasigt att det blir ljusare... I regel vill kameran underexponera när du fotar i snö.. Var inte rädda för polfilter. Tvärt om så rekommenderar jag er starkt att testa det. Jag jobbar själv som fotograf och det är extremt sällan jag fotar utan polfilter. Det ni kommer se störts skillnad på är att det mörkar ned himmeln, speciellt i 90° till solen. Brukar få förgrunden att poppa rejält! =) Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
val av filter till Contour HD
Tillbaka
Topp