Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Val av Kamera
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Putte_the_skibum" data-source="post: 46171" data-attributes="member: 28793"><p>Fast jag är nog inte med på Mpixel hystering, det var mer det jag ville åt på 21Mpixel. </p><p></p><p>För att få ner kornigheten så får du använda runt 50 ISO, men du kommer fortfarande att få rastering. Du förstorar ju upp bilden till en nivå som gör i jämförelse är att trycka upp ett frimärke i a3 format (har inte räknat på det, men det blir ganska stort iaf)...</p><p></p><p>Vad jag är ute efter är att en digital kamera inte slår hur snabbt en SLR kamera plockar ner bilden på dia. Du kan inte ta bilder on-demand. När du trycker ner avtryckaren så får du en fördröjning på ett helt annat sätt än med en mekano/optisk lösning.</p><p></p><p>En digital kamera i klass med D1 (som ju ändå räknas som en av den värsta på marknaden fortfarande) är långsammare än ett EOS500 hus, vad gäller att fånga bilden i ögonblicket.</p><p></p><p>Om jag ska fota ett stilleben så kan jag använda en digitalkamera, eller om jag har många reshots och vill kunna bildbehandla ett flertal bilder... Men om det gäller "one shot or nothing" så är det bara SLR som gäller... En digitalkamera har alldeles för hög felprocent.</p><p></p><p>Även om man antgligen kan träna in att trycka av 0.5 sekunder innan bilden ska börja tas...</p><p></p><p>Sen att digitalt zooma bilden, ja det förstör såväl skärpedjup som upplösning, men det är ju en helt annan historia... Samma problem uppstår ju med digital zoom och DV kameror.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Putte_the_skibum, post: 46171, member: 28793"] Fast jag är nog inte med på Mpixel hystering, det var mer det jag ville åt på 21Mpixel. För att få ner kornigheten så får du använda runt 50 ISO, men du kommer fortfarande att få rastering. Du förstorar ju upp bilden till en nivå som gör i jämförelse är att trycka upp ett frimärke i a3 format (har inte räknat på det, men det blir ganska stort iaf)... Vad jag är ute efter är att en digital kamera inte slår hur snabbt en SLR kamera plockar ner bilden på dia. Du kan inte ta bilder on-demand. När du trycker ner avtryckaren så får du en fördröjning på ett helt annat sätt än med en mekano/optisk lösning. En digital kamera i klass med D1 (som ju ändå räknas som en av den värsta på marknaden fortfarande) är långsammare än ett EOS500 hus, vad gäller att fånga bilden i ögonblicket. Om jag ska fota ett stilleben så kan jag använda en digitalkamera, eller om jag har många reshots och vill kunna bildbehandla ett flertal bilder... Men om det gäller "one shot or nothing" så är det bara SLR som gäller... En digitalkamera har alldeles för hög felprocent. Även om man antgligen kan träna in att trycka av 0.5 sekunder innan bilden ska börja tas... Sen att digitalt zooma bilden, ja det förstör såväl skärpedjup som upplösning, men det är ju en helt annan historia... Samma problem uppstår ju med digital zoom och DV kameror. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Val av Kamera
Tillbaka
Topp