Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av nya skidor för 70% pist 30% offpist
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 928324" data-attributes="member: 12152"><p>Testa de skidor det pratas om först och prata sen är en bra regel som du bevisligen inte har följt den här gången. Det finns många bredlagg som går riktigt bra i pisten, även om man jämför med rena raceskidor eller top-of-the-line butiksskidor. En del går som skit ska ju också sägas, men det var ju inte det vi pratade om här. Hendryx som nämns flitigt i den här tråden är extremt potenta pistskidor för varierat underlag, inkl riktigt isigt före. Bredden ger trygghet och stabilitet i jämförelse med smala spett som bettar som fasen på is och flyter iväg fullständigt så fort det blir lite löst eller dyker upp ett parti med stenkulesnö. </p><p></p><p>95-105mm och med lite tiprocker hade jag valt om jag vore trådstartaren. </p><p></p><p>Och angående twintip som bromsar eller ej. Vadå "märks inte"? Det bromsar ju som bara fasen ibland och är sjukt störigt på vissa skidor. Jag vill ha en ren snökänsla och inget drivankare som lassar upp snö i röven på stackars fåglar som råkar flyga förbi. Det beror extremt mycket på utförandet av twintippen dock och går från omärkbart till så markant att skidorna nästan är oåkbara i vissa typer av snö för en åkare som är kritiskt lagd när det gäller prylar (det är jag...). Jag kollar alltid profilen på twintipen och vinkeln på uppböjen. De som har för brant vinkel och för sen insväng går bort. Exempel på riktiga blunders i den aspekten är tidiga årsmodeller av Gotama med square-tail och Nordicas Supercharger Blower av första årsmodellen. Pocket Rocket gillade jag inte heller av den anledningen i vissa typer av snö. Dessa skidor har gemensamt att de har en twintip som är brant och som inte är inskuren någonting från den aktiva delen av kanten. På fast underlag eller i lätt puder märker man inte av det alls. I lite äldre och fastare, men fortfarande kall lössnö märks det, men stör inte. Börjar snön tina och solbakas och bli tyngre börjar det störa och man känner att ytterskidan bromsar när man lägger ner svängar. Fortfarande ok, men det är tilläckligt för att jag inte gillar de skidorna i ett sådant underlag. I riktigt löst slask framåt vårkanten är det extremt tydligt i den mest kantade delen av svängen och det är ibland rejält störande. Dra en välpistad lagom brant carvingpist på glaciär under en eftermiddag på sommaren och testa själv. Skillnaden mellan en tidig Gotama och tex en Hardside, eller annan bred skida helt utan, eller med en bättre designad twintip är otroligt tydlig. </p><p></p><p>Notera dock att det räcker med att twintipen justeras en aning från skärningens projicerade kurva för att problemet ska bli försumbart. Med lite indragen skärning dessutom så försvinner det nästan helt. Jag skulle säga att det är en parameter som man kan bortse ifrån i resonemanget från den här tråden, eftersom den typen av tail knappt förekommer längre. MEN det finns inte desto mindre detta problem på vissa skidor, så frågan är klart berättigad.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 928324, member: 12152"] Testa de skidor det pratas om först och prata sen är en bra regel som du bevisligen inte har följt den här gången. Det finns många bredlagg som går riktigt bra i pisten, även om man jämför med rena raceskidor eller top-of-the-line butiksskidor. En del går som skit ska ju också sägas, men det var ju inte det vi pratade om här. Hendryx som nämns flitigt i den här tråden är extremt potenta pistskidor för varierat underlag, inkl riktigt isigt före. Bredden ger trygghet och stabilitet i jämförelse med smala spett som bettar som fasen på is och flyter iväg fullständigt så fort det blir lite löst eller dyker upp ett parti med stenkulesnö. 95-105mm och med lite tiprocker hade jag valt om jag vore trådstartaren. Och angående twintip som bromsar eller ej. Vadå "märks inte"? Det bromsar ju som bara fasen ibland och är sjukt störigt på vissa skidor. Jag vill ha en ren snökänsla och inget drivankare som lassar upp snö i röven på stackars fåglar som råkar flyga förbi. Det beror extremt mycket på utförandet av twintippen dock och går från omärkbart till så markant att skidorna nästan är oåkbara i vissa typer av snö för en åkare som är kritiskt lagd när det gäller prylar (det är jag...). Jag kollar alltid profilen på twintipen och vinkeln på uppböjen. De som har för brant vinkel och för sen insväng går bort. Exempel på riktiga blunders i den aspekten är tidiga årsmodeller av Gotama med square-tail och Nordicas Supercharger Blower av första årsmodellen. Pocket Rocket gillade jag inte heller av den anledningen i vissa typer av snö. Dessa skidor har gemensamt att de har en twintip som är brant och som inte är inskuren någonting från den aktiva delen av kanten. På fast underlag eller i lätt puder märker man inte av det alls. I lite äldre och fastare, men fortfarande kall lössnö märks det, men stör inte. Börjar snön tina och solbakas och bli tyngre börjar det störa och man känner att ytterskidan bromsar när man lägger ner svängar. Fortfarande ok, men det är tilläckligt för att jag inte gillar de skidorna i ett sådant underlag. I riktigt löst slask framåt vårkanten är det extremt tydligt i den mest kantade delen av svängen och det är ibland rejält störande. Dra en välpistad lagom brant carvingpist på glaciär under en eftermiddag på sommaren och testa själv. Skillnaden mellan en tidig Gotama och tex en Hardside, eller annan bred skida helt utan, eller med en bättre designad twintip är otroligt tydlig. Notera dock att det räcker med att twintipen justeras en aning från skärningens projicerade kurva för att problemet ska bli försumbart. Med lite indragen skärning dessutom så försvinner det nästan helt. Jag skulle säga att det är en parameter som man kan bortse ifrån i resonemanget från den här tråden, eftersom den typen av tail knappt förekommer längre. MEN det finns inte desto mindre detta problem på vissa skidor, så frågan är klart berättigad. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Val av nya skidor för 70% pist 30% offpist
Tillbaka
Topp