Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Val av pistcruiser?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 936894" data-attributes="member: 13863"><p>En liten summering av min testverksamhet ...</p><p></p><p>Man kan dela in dem skidor jag testat i tre kategorier:</p><p></p><p><strong>Racecarvers </strong>(racinginspirerade pistskidor med en svängradie omkring 16-18 m)</p><p>Nordica Dobberman Spitfire (178)</p><p>Dynastar Speed Course TI (177)</p><p>Völkl Racetiger Speedwall GS (175)</p><p></p><p><strong>Pistcruisers</strong> (friåknings pistskidor med svängradie omkring 14-16 m)</p><p>Fischer Progressor 900 (175)</p><p></p><p><strong>Allroundskidor </strong>(tänkta att fungera i såväl pist som offpist)</p><p>Dynastar Legend 85 (172)</p><p>Salomon BBR 8,9 (186)</p><p>Scott Reverse (176)</p><p>Scott Crusade (179)</p><p></p><p>Samtliga skidor är körda i blandade förhållanden i pist. Företrädelsevis kanonsnö med en hård botten och löst kornigt ytskikt (inte direkt optimalt för carving).</p><p></p><p>Mitt intryck av racecarvrarna är att samtliga gav den där sköna racekänslan av ett distinkt grepp när jag tryckt i kanten. Varken Spitfire eller Course IT kan betecknas som speciellt lättkörda utan behöver en del fart och tryck för att vakna till, men väl uppe i fart känns de kvicka från kant till kant och svarar exakt. Nordican snäppet tuffare. <strong>Den stora överraskningen av dessa skidor är Speedwall </strong> som trots sin tydliga raceinspiration fungerad utmärkt även i lägre hastigheter och snäva svängar. Går även utmärkt på sladd och dessutom ovanligt lätt att växla mellan sladd och skär. Faktiskt rent magiskt ...</p><p></p><p>I Allroundkategorin kändes Legend väldigt anonym, lättkörd men utan bett (sannolikt för kort och mjuk för mig). Crusaden kom jag aldrig riktigt överens med, den kändes bara trög och plankig, inte alls kul i pisten. Detta kan i viss mån bero på att jag bytte från <strong>den stora överraskningen Reverse </strong>som trots sina 89 mm i midjan var riktigt kvick från kant till kant med ett förtroendeingivande skär. Kändes enorm lättkörd och lekfull och gick grymt bra både i de hårdare partierna och de mer uppkörda, kändes dock lätt odämpad och lite fladdrig när det började gå fort (men underlaget var ganska skakigt). Skärningsradien kändes betydligt kortare än de angivna 15 m.</p><p></p><p>BBR då, i förhållande till sin längd och bredd går det att carva på riktigt bra i pisten. Känns mer som en mjul slalomcarver än en fet allroundskida. Jag saknar dock det mer distinkta fäste jag får med Reverse och racecavrarna. Helt OK i pist men knappast ett alternativ om det enbart är en skida för pist som gäller. </p><p></p><p><strong>Mitt slutliga val föll på Progressorn</strong>, dels för att det var den skida som låg närmast mina utgångsbehov om en inte allt för krävande piststkida som ska fungera både i små och stora svängar och inte minst för att priset var det rätta. Én skida som jag uppfattar som mycket allsidig och lekfull utan att för den skull tappa seriositet när det börjar gå fort. Jag är dock lite osäker på om den verligen håller måttet på riktigt hårt brant underlag (med det gör iofs. inte jag heller ...). Men riktigt intressanta alternativ kändes även Reverse och Speedwall, jag skulle gärna ha dem oxå! ;-)</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 936894, member: 13863"] En liten summering av min testverksamhet ... Man kan dela in dem skidor jag testat i tre kategorier: [b]Racecarvers [/b](racinginspirerade pistskidor med en svängradie omkring 16-18 m) Nordica Dobberman Spitfire (178) Dynastar Speed Course TI (177) Völkl Racetiger Speedwall GS (175) [b]Pistcruisers[/b] (friåknings pistskidor med svängradie omkring 14-16 m) Fischer Progressor 900 (175) [b]Allroundskidor [/b](tänkta att fungera i såväl pist som offpist) Dynastar Legend 85 (172) Salomon BBR 8,9 (186) Scott Reverse (176) Scott Crusade (179) Samtliga skidor är körda i blandade förhållanden i pist. Företrädelsevis kanonsnö med en hård botten och löst kornigt ytskikt (inte direkt optimalt för carving). Mitt intryck av racecarvrarna är att samtliga gav den där sköna racekänslan av ett distinkt grepp när jag tryckt i kanten. Varken Spitfire eller Course IT kan betecknas som speciellt lättkörda utan behöver en del fart och tryck för att vakna till, men väl uppe i fart känns de kvicka från kant till kant och svarar exakt. Nordican snäppet tuffare. [b]Den stora överraskningen av dessa skidor är Speedwall [/b] som trots sin tydliga raceinspiration fungerad utmärkt även i lägre hastigheter och snäva svängar. Går även utmärkt på sladd och dessutom ovanligt lätt att växla mellan sladd och skär. Faktiskt rent magiskt ... I Allroundkategorin kändes Legend väldigt anonym, lättkörd men utan bett (sannolikt för kort och mjuk för mig). Crusaden kom jag aldrig riktigt överens med, den kändes bara trög och plankig, inte alls kul i pisten. Detta kan i viss mån bero på att jag bytte från [b]den stora överraskningen Reverse [/b]som trots sina 89 mm i midjan var riktigt kvick från kant till kant med ett förtroendeingivande skär. Kändes enorm lättkörd och lekfull och gick grymt bra både i de hårdare partierna och de mer uppkörda, kändes dock lätt odämpad och lite fladdrig när det började gå fort (men underlaget var ganska skakigt). Skärningsradien kändes betydligt kortare än de angivna 15 m. BBR då, i förhållande till sin längd och bredd går det att carva på riktigt bra i pisten. Känns mer som en mjul slalomcarver än en fet allroundskida. Jag saknar dock det mer distinkta fäste jag får med Reverse och racecavrarna. Helt OK i pist men knappast ett alternativ om det enbart är en skida för pist som gäller. [b]Mitt slutliga val föll på Progressorn[/b], dels för att det var den skida som låg närmast mina utgångsbehov om en inte allt för krävande piststkida som ska fungera både i små och stora svängar och inte minst för att priset var det rätta. Én skida som jag uppfattar som mycket allsidig och lekfull utan att för den skull tappa seriositet när det börjar gå fort. Jag är dock lite osäker på om den verligen håller måttet på riktigt hårt brant underlag (med det gör iofs. inte jag heller ...). Men riktigt intressanta alternativ kändes även Reverse och Speedwall, jag skulle gärna ha dem oxå! ;-) /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Val av pistcruiser?
Tillbaka
Topp