Val av renodlad puderbräda?

Robert89

Aktiv medlem
Tjena! Sitter och försöker läsa mig fram till vilken bräda man ska välja för att få så mkt puderbärda som möjligt för pengarna men behöver hjälp på traven. Hittade någon gammal tråd här men inget som var up-to-date eller som hjälpte mig i mitt val.

Jag letar alltså efter en bräda helt skapt för offpist och djup pudersnö. Budgeten har jag lagt till ca 3-4000kr med bindning. Därför blir det som ni kanske förstår en beg bräda eller en från us/ca.

Dessa modeller har jag kommit fram tills själv och det är dessa jag väljer mellan just nu, så det jag skulle vilja ha är lite feedback från er lite mer erfarna åkare som har större koll på saker och ting än jag. Någon kanske tom. har någon av brädorna själv? Är även tacksam för fler alternativ att välja på!

Burton Fish
http://www.skidsport.nu/vinter/snowboard/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3263&Aid=5325

Burton Malolo
http://www.altrec.com/burton/malolo-snowboard

Rome Notch
http://www.romesnowboards.com/product/boards/notch/

Tack på förhand!

Är inte så inne på powboards men jag tror på fishen asså.. S-rocker, taper och swallowtail.. mmmhmhmm!

Har själv en fish, dock en äldre modell utan rocker. Tycker att det är en riktigt rolig bräda som flyter extremt bra i förhållande till längd. Den är även riktigt lättsvängd, vilket gör att den passar bra till framförallt skogsåkning. Vill du däremot ha en mer fartstabil bräda som du kan pressa lite mer bör du satsa på längre med större svängradie. Kör mest på en rad-air Tanker 172 som jag verkligen kan rekommendera.
http://www.blue-tomato.com/en/Last-...ode1?source=brand&baseProduct=23593&brand=243

Jag lägger mig inte i budgeten utan ger bara brädförslag så får du fynda själv.

Libtech Mullet är en fantastisk bräda som brukar föredras av folk som även testat Fish/Malolo. Äger själv en Mullet (utan banana) och den är riktigt trevlig.

Arbor Abacus
Never summer Summit
Völkl Selecta
K2 Gyrator
Prior Khyber
Rossignol Twilight

Till att börja med. Då har jag hoppat över longboardsen och swallowtailsen (bortsett från selecta som får ses som en katt bland hermelinerna). Sedan har vi ju Libtech T. Rice Banana Hammock, mer puderspecifikt än så blir det inte.

Arbor Abacus e en riktigt fni bräda för puder, den finns på rebelsports.se till ett vansinnigt bra pris.

måste verkligen rekomendera k2 gyratorn. Jag köpte förra årets modell för 3 papp någon gång i höstas. Är nere i verbier nu och har kört en hel del puder med den och den är helt otrolig. har alldrig känt sånt flyt i puder. Köp en Snowboard med rocker iaf. kanske inte just gyratorn men en med rocker!

Tack för alla svaren! Skitbra att ha lite fler alternativ, då är det lättare att hitta en puderbräda till ett bra pris! Om någon råkar veta någon i Sverige eller i utlandet som säljer någon av de brädorna ni rekomenderat till det priset jag skrev så får ni gärna säga till! Vad menas med att bräda har rocker? Sen är jag inte hundra på vad swallowtail innebär, men är det kanse när tailen är mindre än nosen så baken sjunker ned mer i pudret?

//Robert

rocker= omvänt spann. alltså att tailen och nosen går upp lite från marken.
Swallowtail= tailen delar på sig som en ormstunga.
Hoppas du hittar en fin bräda. :D

peace-man sa:
Tack för alla svaren! Skitbra att ha lite fler alternativ, då är det lättare att hitta en puderbräda till ett bra pris! Om någon råkar veta någon i Sverige eller i utlandet som säljer någon av de brädorna ni rekomenderat till det priset jag skrev så får ni gärna säga till! Vad menas med att bräda har rocker? Sen är jag inte hundra på vad swallowtail innebär, men är det kanse när tailen är mindre än nosen så baken sjunker ned mer i pudret?

//Robert
Leta begagnade puderbrädor är inte det lättaste i Sverige. Om du befinner dig i en ort välkänd för detta så borde det vara mycket lättare.

Swallowtail = en delad bakände (som en svalstjärt) som ger brädan rätt position i puder för den surfigaste känslan och fett med snösprut bakom.

Rocker = uppböjd framända (eller bakända) på brädan. Mycket mer än bara vanligt brätte. Syns tydligt om du lägger brädan på golvet och tittar från sidan, då reser sig den rockade delen från golvet.

Vad bra, då har jag mer koll på vad saker och ing betyder :) Ska kolla lite extra efter brädor med rocker och swallowtail. Sitter och tittar mkt på Ebay, dock vet jag inte till 100 att jag kan lägga en order till ca därifrån än, men har någon koll på vad som gäller i tullen när det handlar om en beg bräda?

EDIT: Hittade denna till ett bra pris, någon som vet nåt om den eller vad tror ni?

Forum Roost 2009

http://www.evogear.com/snowboards/forum-roost-snowboard-2009.aspx

Senast ändrad:
peace-man sa:
Vad bra, då har jag mer koll på vad saker och ing betyder :) Ska kolla lite extra efter brädor med rocker och swallowtail. Sitter och tittar mkt på Ebay, dock vet jag inte till 100 att jag kan lägga en order till ca därifrån än, men har någon koll på vad som gäller i tullen när det handlar om en beg bräda?

EDIT: Hittade denna till ett bra pris, någon som vet nåt om den eller vad tror ni?

Forum Roost 2009

http://www.evogear.com/snowboards/forum-roost-snowboard-2009.aspx
Det finns ju en storleksguide på sidan du hänvisar till. Framgår tydligt att brädan är för pygméér och pysslingar. Hur liten är du? Har du helt missat att en puderbräda ska vara lång..?

Hur fick du fram vilken längt den är för? Förstår inte upplägget på deras måttsida, står ju bara vilken vikt en viss brädlängt är till för, eller? Sen det är med längden verkar ju vara olika, för jag trodde också att en puderbräda skulle vara längre än vanligt, MEN, kollar du på tex Burton Fish eller Malolo, så rekomenderar de att du tar en bräda som är 3-4cm kortare än vad du brukar använda?...

peace-man sa:
Hur fick du fram vilken längt den är för? Förstår inte upplägget på deras måttsida, står ju bara vilken vikt en viss brädlängt är till för, eller? Sen det är med längden verkar ju vara olika, för jag trodde också att en puderbräda skulle vara längre än vanligt, MEN, kollar du på tex Burton Fish eller Malolo, så rekomenderar de att du tar en bräda som är 3-4cm kortare än vad du brukar använda?...
Det är brukligt att använda åkarens vikt för att bestämma storlek på brädan. Åkarens längd har inte lika stor inverkan på hur brädan funkar. Malolo och Fish är lite otraditionella i och med att de är designade för att åkas korta. De flesta puderbrädor åks långa.

Okej, men vaför är då Forum Roost brädan för pygméér? Vet inte vad du väger men jag är 175 och väger 60-65kg, dvs ca 120-130 lbs, och det är ju innom det dom angivit för 155cm brädan?

60-65kg räknar jag som väldigt lite... Faller klart inom begreppet pyssling.
Skulle söka efter en lång och hyfsat mjuk bräda om jag ville ha renodlad puderbräda. Forumbrädan är kortare än vad jag skulle föreslå som allround-bräda om du hade frågat efter det. Jag väger 75-80kg och kör en bräda som är 157, tycker den är bra till det mesta men lite kort, ska definitivt ta en längre nästa gång jag köper, min gamla bräda var 160 och det kändes bättre. Jag är dessutom ganska kort, 170cm, men det är vikten som avgör mest och det blir bara mer och mer muskler/antal kg.

Tss, 65kg är rätt normalt för att va 175cm... ;) Okej, tack för infon! Då kör jag på en längre bräda om ja inte tar en fish eller malolo då! Vilken längd föreslår du till mig?

Tsss! Du väger ju som en jävla fotomodell som lever på kokain och gurkvatten!

Om du ska ha traditionell form så skulle jag säga 165-170 och mjuk. Men några cm hit och dit är inte så noga. Ska du ha ett riktigt puderspjut med swallowtail och lång nos så kan det nästan inte bli för långt...

haha okok, då vet jag :P ska börja äta mer gröt. Men bra, dock gillar jag nog ändå burton Fish mest just nu, men vilken bräda det blir beror på vadjag hittar på Ebay om 2 veckor.

Tillbaka
Topp